Table of Contents
|
Testit | |
Mikä on paras pelikone? Tietokoneet ja videopelit vastakkain | 16 |
"Oikeat" tietokoneet ovat syrjäyttämässä yksinkertaiset pelilaitteet videopelimarkkinoilla. Tässä artikkelissa etsimme vastausta kysymykseen: Minkä laitteen hankin, jos haluan nimenomaan pelata? |
|
Reinhard Weber |
Testasimme kaikki Suomen videopelit | 20 |
Kun haluat pelata etkä ohjelmoida, on videopeli sinua varten. Tässä esittelemme kuusi Suomen markkinoilta löytyvää videopeliä, jotka hankimme koekäyttöön ja pelasimme jokaista perusteellisesti. Kuvateksteissä ovat kokemuksemme ja vaikutelmamme kaikessa lyhyydessään. |
|
Jukka Tolonen |
Testasimme alle tonnin tietokoneet - Mikä on halvoista makein? | 23 |
Kokenut kotitietokoneiden käyttäjä tietää mitä tahtoo. Ken ei ole varma tunteistaan, tahtoisi aloittaa halvalla.
Nyt on kynnys Suomessa alempana kuin milloinkaan. Alle 700 markalla voi valita kahdesta kotitietokoneesta ja alle tuhannella jo neljästä.
Bitin työryhmä koeajoi neljää halvinta. Kaiklla pääsee alkuun, mutta erot ovat melkoiset. |
|
Harri Stachon, Pekka Tolonen, Lauri Kotilainen |
Simons' Basic: Ohjelmointiapua 64:n käyttäjille | 54 |
Commodore 64-kotimikroon saatava Simons' BASIC on koteloitu samanlaiseen muviaskiin kuin pelimoduulitkin. Se myös painetaan kiinni samaan liittimeen. Tämä pieni laatikko sekä antaa että ottaa: se vie kahdeksan kiloa RAM-muistia, mutta antaa tilalle 114 käskyä ja funktiota. |
|
Pekka Niemi |
|
Laitteistot | |
Millainen on hyvä kotitietokone? - Ostatko ensimmäistäsi? | 8 |
Kotitietokonekuume iskee yllättäen ja rajuna. Basic-basilli tarttuu pahimmin kaverin konetta kokeillessa. Toiset saavat tietokoneinfektion koulussa tai kerhossa, eikä tämän lehden lukeminenkaan ole tartuntavaaratonta. |
|
Lauri Kotilainen |
Mikä on mitäkin kotitietokoneessa? | 10 |
Vesa-Pekka Matikka, Lauri Kotilainen |
Kaikki alle 5000 markan kotitietokoneet vertailtavana | 12 |
|
Tee se itse -ohjeet | |
Vapautta kirjoittimen valintaan: Tee itse Cenronics-liitäntä kuusneloseen | 64 |
Yhdellä kaapelilla ja kolmella liittimellä saat aikaan toimivan centronics-tyyppisen liitännän Commodoren ja kirjoittimen välille. Silloin voit käyttää melkein mitä kirjoitinta tahansa. Tässä esitetty kytkentä on riisuttu centronics. |
|
Kari Stachon |
|
Ohjelmointikielet | |
Basicin pikakurssi | 31 |
Maailman eniten käytettyä ohjelmointikieltä basicia pidetään helppona oppia. Silti oppiminen voi tuottaa vaikeuksia niille, jotka eivät osaa sujuvasti englantia. MikroBITTI tarjoaa apua. |
|
Heinrich Welter |
Miksi basic-ohjelmasi ei toimi? | 40 |
|
Ohjelmat | |
Järkytä kerrankin tuttavasi: Pane kone keskustelemaan suomeksi | 44 |
Tekoäly on sitä, että pannaan kone toimimaan kuten ihminen. Mutta ihmisiä on miljoonia erilaisia, minkä niistä?
Lue nyt kuinka Basicilla ohjelmoitu Kalle psykiatriohjelma toimii ja miten voit muuttaa sen aivan toiseksi ihmistyypiksi. Ai mikä Kalle? No se tietysti, joka eräässä pykiatrien illanvietossa herätti huvitusta kun arvovaltainen psykiatrijoukko hymisi partoihinsa, että noinhan sitä... heh, heh. |
|
Pekka Tolonen |
Piilosanaruudukko 64:lle | 52 |
Harri Huuskonen |
Reaaliaakkostus 64:lle | 53 |
Harri Huuskonen |
Sprite-editori Commodore 64:lle: Näin tehdään ukot ja ufot, laivat ja linnut | 56 |
Commodore 64:n sprite-grafiikka antaa mahdollisuuden laatia visuaalisesti näyttviä ja nopeita pelejä jopa Basic-kielellä. Sprite-määrittelyissä tarvittavien data-lauseiden laatiminen on kuitenkin tuskastuttavaa bitinpyöritystä, joka nopeasti sammuttaa aloittelevan pelinlaatijan viehtymyksen tietokonegrafiikkaan. Tämän ohjelman avulla kuvadatan tuottaminen käy vaivattomasti. |
|
Jorma Sauvala |
Torpedointia Commodorella | 58 |
Jari Varis |
Hämähäkit (Sinclair ZX Spectrum) | 60 |
Tämä peli on tehty 16/48 k Spectrumille.
Pelin tarkoituksena on hakea hämähäkkien aarre jota hämähäkit vartioivat. |
|
Risto Ahonen |
Elämä kehittyy Sharpissa ja muuallakin | 62 |
Tämä ohjelma perustuu David H. Ahl'in kirjassa Basic Computer Games esitetty Life-ohjelmaan. Se on suomennettu ja sovitettu Sharp MZ 731:lle.
Ohjelma tekee havainnolliseksi organismin kehitystä. Alussa koneelle annetaan organismin alkuperäinen muoto, jota tietokone sitten kehittää seuraavien periaatteiden mukaisesti. |
|
Petri Kallberg |
Pujottelupeli Oricille ja muillekin | 63 |
Tarkoituksena on lasketella mäkeä niin pitkälle kuin kykenee väistellen esteitä ajamatta radalta ulos. Törmäyksestä peli loppuu. Rata vaikeutuu pelaajan taitojen edistyessä. |
|
Petri Asunmaa |
Ammu nyt kerrankin kylliksesi: Kolme ampumapeliä Spectrumille | 64 |
Ohjuksia vastaan; Tykillä meteoreja vastaan; Ilmatorjunta |
|
Aimo Montonen, Petro Suvanto, Pauli Mäkinen |
Katakombiin Vicillä | 69 |
Tässä pelissä pelaaja on katakombien tapaisissa käytävissä vaelteleva ihminen, joka yrittää hakea tunnelien alaosaan ilmestyviä erilaisia tavaroita. Käytävillä vyöryvä kuula yrittää murskata kakombissa harhailevan tunkeilijan. |
|
Jaakko Muhonen |
Pac-Man Vicille | 71 |
Stavros Fasoulas |
Appleflash-arvauspeli Appleen | 72 |
Appleflash on periaatteeltaan yksinkertainen arvauspeli, jossa on kolme vaikeusastetta. Peli tekee tiedoston 10 parasta tulosta varten. Tulokset tulevat näkyviin aina ohjelman alussa. Rivellä 950-970 muodostetaan konekielinen ohjelma, joka Applessa luo edellytykset äänitehosteiden käyttöön. |
|
Jari Eriksson |
|
Muut jutut | |
Mikä on MikroBITTI? Kenelle se on tehty? | 4 |
MikroBITTI on ensimmäinen suomalainen puhtaasti kotitietokoneiden käyttäjille tarkoitettu, tuotemerkeistä riippumaton erikoislehti. Lehti käsittelee kotitietokoneita oheislaitteineen ja niiden ohjelmia. MikroBITTI ilmestyy tänä vuonna neljä kertaa ja vuonna 1985 kerran kuukaudessa.
Lehteä julkaisee Sanoma Osayhtiön kokonaan omistama tytäryhtiö Technopress Oy, jonka aikaisemmat julkaisut ovat Hifi-lehti, Prosessori-lehti ja Tietokone-lehti.
MikroBITTI-lehen voi ostaa R-kioskista tai Lehtipisteistä ja sen voi tilata kaikilta lehtiasiamiehiltä tai lehden tilaajapalvelusta. |
|
Lauri Kotilainen |
Hurja seikkailu salaisissa tietokoneverkoissa kuohduttaa Yhdysvaltoja: Pelisi on pelattu | 28 |
Ron Austin ja Kevin Poulsen olivat tavallisia kotitietokoneista kiinnostuneita amerikkalaisia nuoria. Mitäpä siitä, jos he pääsivätkin käsiksi puolustusvoimain salaisiin tiedostoihin. Sehän oli vain leikkiä - kunnes ovelle koputti FBI.
Nyt pojille on tiedossa sankarin sädekehä ja pahimmillaan seitsemän vuotta linnaa. |
|
Rian Malan, Juha Hintikka |
Oivaltamisen ilo ja pelinteon taito | 71 |
Lauri Kotilainen |
Kuukauden kilpailu: Mitä tämä on suomeksi? | 77 |
Keksi joystickille kotimainen nimi. |
|
Seuraavassa numerossa | 79 |