Table of Contents
|
Testit | |
Pelikasettien syysvertailu: Esittelyssä Spectrumin ja Commodoren kärkipelit | 18 |
Pelivalokoimat ovat viimeisen vuoden aikana räjähdysmaisesti kasvaneet. Niinpä pelasimme ja punnitsimme, tuumimme ja tuomitsimme ja poimimme yli 80 pelikasetin röykkiöstä loopujen lopuksi kuusi eritysen laadukasta luomusta. |
|
Jukka Tolonen, Jaakko Muhonen |
Koeasiakkaana Helsingin mikrokaupoissa | 20 |
Helsingin tietokoneita myyvissä liikkeissä on paljon mukavampi asioida kuin kymmenen metriä pitkissä jonoissa valintataloissa tai ylimielisissä leninkiliikkeissä. Tämän paljasti naisihmisen mikrokauppakierros. Myyjät - kaikki nuoria poikia - ovat ihmeteltävän kärsivällisiä, auliita selittämään kaiken aasta alkaen asiaan vihkiytymättömälle. Palvelua löytyy, vaikka kussakin liikkeessä on korkeintaan kaksi myyjää. Pojat saavat asiakkaan vakuuttuneeksi tiedoillaan. Eräs heistä sanoo, että itsekin on osattava koneita käyttää, muuten homma ei hoidu. |
|
Merja Issakainen |
Salamurhaajasta farmariksi - Pelejä Spectravideoon | 23 |
Spectravideo alkaa pikkuhiljaa saada pelejään myös Suomeen. Ensimmäiset pelit olivat aika yksinkertaisia, toisten mielestä jopa susia.
Uudet ovat kuitenkin selvästi parempia. |
|
Pekka Niemi |
Testissä ilotikut ja ohjainpallot | 60 |
Sauvaohjaimien tekniikka on viime aikoina parantunut huomattavasti ensimmäisistä malleista. Pallo-ohjaimiakin on jo jonkin aikaa on ollut saatavilla myös mikrotietokoneisiin. Lue nyt miten eri järjestelmät toimivat jaa millaista niillä on pelata. |
|
Reinhard Weber |
|
Laitteistot | |
Junior tekstinkäsittelijä sopii laihallekin kukkarolle | 15 |
WordStar on tunnetusti hyvä tekstinkäsittelyohjelma, mutta hintansa takia se sopii lähinnä ammattimaiseen kirjoitustyöhön. Entäpä harrastelija, joiden ei kannata tehdä suuria investointeja?
Mass tael Inc. on tehnyt oman vetonsa, jonka tuloksena syntyi halpa, mutta toimiva JustWrite Jr. Tutustuimme tähän moduulipohjaiseen teksturiin.
Testissä tullaan jossain kohdissa vertailemaan WordStaria testiohjelmaan. Tämä tästä syystä, että "WS" on eräs tunnetuimmista ja parhaimmista tekstinkäsittelijöistä. |
|
Pekka Niemi |
|
Ohjelmointikielet | |
Lisäkäskyjä Simons' Basiciin Commodorella | 30 |
Nämä käskyt nopeuttavat moninkertaisesti tarkkusgrafiikan piirrosten tulostusta. Monimutkaisen piirroksen piirtämiseen menee normalilla piirrosohjelman ajamisella tunti, GRALD-käskyllä kuva tulostuu disketiltä kahdessäkymmenessä sekunnissa. Nauhalta piirtäminen on vähän hitaampaa, mutta siinäkin säästetään aikaa. toisellä käskyllä on nopa tallentaa piirroksia. |
|
Erkki Kauhanen |
Konekielikurssi 6502 (6510) -mikroprosessorille, osa 1 | 58 |
Tämän konekielikurssin tarkoituksena on perhdyttää lukija 6502 (6510) -prossoriin sekä antaa selvä kuva ohjelmoisimesta konekielellä.
Konekieli on prosessorikohtainen kieli, joten tässä kurssissa olevat tiedot eivät päde esimerkisksi Z80-prosessorille. Konekieli on nopein mahdollinen kieli, koska se ei mene erillaisten tulkkien kautta kuten Basic, vaan käskyt vaikuttavat suoraan prosessoriin. |
|
Harri Stachon |
|
Ohjelmat | |
Rivien uudelleennumerointi Commodore 64:llä | 29 |
Hannu Laurikainen |
Uudelleennumerointi Vicille ja Spectrumille | 31 |
Stavros Fasoulas, Timo Metsälä |
Sokkelopeli ZX81:lle: ZX man | 31 |
Tässä pelissä liikut sokkelossa syöden täpliä ja väistellen kavalaa mönkiäistä, jonka ainoana tavoitteena on syödä sinua suihinsa. |
|
Harri Kaarnakoski |
Osui ja upposi: Laivanupotuspeli (Vic-20 ja Commodore 64) | 32 |
Jaakko Pitkänen |
Testaa reaktionopeutesi (Commodore 64) | 49 |
Pekka Haapalainen |
Avaruusrekka (ZX Spectrum) | 49 |
Joni Sandelin |
Biorytmit määräävät onnenpäiväsi | 50 |
Jukka Heino |
Slalomia Stenmarkin tyyliin (Commodore 64) | 50 |
Tietokonelaskettelussa paras on se, joka osaa ennakoida vauhtinsa oikein ja onnistuu ohittamaan portit tarkimmin. Näollä eväillähän Ingemarkin pelasi ihan oikeassa laskettelussa. |
|
Jaakko Pitkänen |
Vauhtipeli Mobiili (Vic-20) | 51 |
Mobiili on vuoden 1930 mallia oleva kuorma-auto. Auton huippunopeus ei päätä huimaa, mutta sen ohjaaminen vaikeissa paikoissa vaatii taitoa. |
|
Kimmo Markkanen |
Joystickilläkin voi piirtää | 51 |
Ari Suomilammi |
Data-marker (Commodore 64) | 52 |
Pekka Haapalainen |
Tähtien sota (Spectravideo) | 52 |
Jussi Heinonen |
Yksinkertainen neulepusero | 68 |
Sirkka Flinck |
Ohjelmalistaukset | 33-48 |
|
Muut jutut | |
Tietokone filmitähtenä: Kaunotar vai hirviö? | 6 |
Kysymys, joka elokuvissakävijöitä usein askarruttaa: Miten aitoja elokuvien tietokoneet ovat? Äärettömän älykkäät elektroniaivot, joilla on jopa tunteita, pitävät elokuvissakävijöitä hurjassa jännityksessä. Missä kulkee todellisuuden ja kuvittelun raja? Voiko tietokone johtaa meidät katastrofin partaalle kuten elokuvassa WarGames? |
|
Gernot Schärmeli |
Bittiposti | 25 |
Nuoret bittinikkarit Harri ja Kalle: Näin sinustakin tulee tietokonealan ammattilainen | 26 |
Suomalaisesa tietokonemaailmassa on muutama nuori tähti. Tunnetuin on tietysti Harri Hursti. Nyt 16-vuotiaana hän tekee täysiä työpäiviä koulun ohella.
Kalle Färkkilästä ei vielä puhuttu juuri muualla kuin alan ammattilehdissä, mutta hänestäkin kuullaan vielä paljon!
Tässä nämä kaksi nuorta kertovat harrastuksestaan ja antavat yllättäviäkin ohjeita alasta kiinnostuneille. Näin sinustakin voisi tulla nopeasti kasvavan alan ammattilainen. |
|
Pekka Helos |
Graafiset merkit: Listauksetko epäselviä? | 53 |
Pirjo A. Laine |
Bittipörssi | 54 |
Käsikirjoja Spectravideoon | 71 |
Siitä puhe, mistä puute, toteaa suomalainen sanonta. Uuden Spectravideo-kotitietokoneen kohdalla kyse on käsikirjoista. Laitteen mukana tuleva manuaali on vähintaan huono. Se ei esittele laitteen ominaisuuksia kunnolla eikä riittävän perusteellisesti.
Nut on luvassa muutoksen tuulia. Markkinoille on ilmestynyt kolme kirjaa, yksi suomen- ja kaksi ruotsinkielistä. |
|
Pekka Niemi |
Näin levyasema kirjoittaa ja lukee | 72 |
Levykkeiden käyttö kuuluu olennaisena osana tietokoneaikakauteen. Mutta kuinka moni tietää miten magneettinen kirjoittaminen ja lukeminen tapahtuu? |
|
Reinhard Weber |
Kuukauden kilpailu | 77 |
Ilokeppi-kilpailun ratkaisu: Joystick on sauvaohjain.
Uusi kilpailu: Rakenna Basic-ohjelma. |
|
Seuraavassa numerossa | 79 |