Table of Contents
|
Testit ja vertailut | |
Commodoren julkaisuohjelmien koko kirjo: GEOSista Professional Pageen | 5 |
Monet ovat väittäneet, ettei kotimikroista ole kunnon hyötykäyttöön. Tällä kertaa todistamme tämän väitteen vääräksi ainakin mitä julkaisujärjestelmiin tulee. Miksi maksaa suuria summia jostakin Macintoshista, kun Amiga tai jopa C-64 ajaa saman asian. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
Basic-kääntäjät vertailussa: Kääntäjällä vauhtia Basiciin | 20 |
C-64:n ja C-128:n Basic-kääntäjien esittelyssä luvataan jopa 40-kertainen nopeutuminen normaaliin Basicin nopeuteen verrattuna! Järkikin jo sanoo, että näin suuri lupaus ei voi pitää paikkaansa. Selvitimme mitä kääntäjät tekevät ja kuinka paljon ne todellisuudessa nopeuttavat ohjelmia. |
|
Pasi Andrejeff |
Amigan Basic-kääntäjät | 23 |
Basic-ohjelmoijille, jotka toivovat lisää puhtia ohjelmiinsa, on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja. Ohjelmointitottumusten mukaan voi valita kääntäjän tai kehittynee tulkin välillä. |
|
Jouko Riikonen |
|
Reaaliajassa | |
Powerdrome ja mies sen takana: Michael Powell | 8 |
Viime C=lehdessä viidellä tähdellä morkattu Powerdrome on saanut maailmalla todella rajun vastaanoton. Niinpä päätimme ottaa yhteyttä pelin tuottajaan Electronic Artsiin, ja pyysimme päästä Powerdromen ohjelmoineen ryhmän puheille selvittääksemme millä eväilla moinen hitti syntyy. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
Pian myös Amigalle: Transputerit | 16 |
Yksi mikroprosessoritekniikan uusimmista ja tehoikkaimmista saavutuksista on transputer. Suhteellisen halvoilla järjestelmillä saavutetaan erittäin suuria laskentatehoja ja päihitetään kalliita superkoneita. Lähiaikoina ilmestyy transputer-kortti myös Amigalle. Sen jälkeen ei tehosta pitäisi olla puutetta. |
|
Kim Leidenius, Jukka Marin |
Amiga nyt: Kaiken maailman työkaluja | 24 |
Luomme pikakatsauksen uuteen Janus 2.0 kirjastoon. Katsomme, mitä uusia välineitä kannattaa työkalupakkiinsa hankkia. Teemme tuttavuutta transpilerin kanssa, joka muuntaa Basicin C-kieleksi. |
|
Jouko Riikonen |
Amigatko samanlaisia? | 28 |
Suomen markkinoilla on ollut tai on yhteensä neljä erilaista Amiga-mallia: A1000, A500, A2000 ja uusin B2000. Ensimmäistä ei enää valmisteta, viimesimmän olemassaolosta ei moni vielä tiedä. Lisäksi odotellaan mallia A2500 ja jotkut kertovat huhuja A3000:sta. Mitä eroa eri malleilla sitten oikein on? |
|
Jukka Marin |
Kuusnelonen ja musiikki: Digitaalinen äänentoisto ...eli musiikkia numeroilla | 31 |
Isoisän vanha grammari seisoo nurkassa ypöyksin. Kukaan ei enää kiinnitä siihen huomiota. Ohitse ovat lipuneet ajat, jolloin musiikista 50 prosenttia oli rätinää ja pauketta. Musiikki on nykyään lähes absoluuttisen puhdasta taaten kuuntelijallee maksimaalisen nautinnon. CD-soittimet, samplerit ja digitaalielektroniikka mahdollistavat tämän kaiken. Mutta miten kaikki oiken tapahtuu? Kuinka numerot voivat olla musiikkia? Katsotaanpa. |
|
Jori Olkkonen |
|
Mikroprofessori | |
6502-konekieliohjelmointi osa 12: Kuvat, äänet, näppäimistö, joystick... | 38 |
Tietokoneen perusosiin kuuluvat prossori, RAM- ja ROM-muisti, I/O-ppirit ja ohjauslogiikka. Näistä koneen käyttäjälle näkyvät selvimmin I/OO-piirit, joiden työsarkaan kuuluvat niin joystick-portin ohjaaminen kuin kuvan ja äänen tuottaminenkin. I/O-piirejä huijaamalla saadaan koneesta revittyä käyttöön viimeisimmätkin ominaisuudet. |
|
Pasi Andrejeff |
Filettä AmigaBasicilla | 44 |
Olemme aikaisemmissa C=lehden numeroissa käsitelleet AmigaBasicin ikkunointi- ja grafiikkaominaisuuksia. Tällä kertaa otamme tutkittavaksemme tiedostojen hallintaa liittyvät komennot, jotta voisimme tallentaa työllä ja tuskalla laskemamme tai syöttämämme tiedot levykkeelle turvaan sähkökatkoksilta tai ilkeämielisiltä, virtanappulaa kääntäviltä henkilöiltä. |
|
Tomi Marin |
Pelinikkarin päiväkirjasta: Nebulus - pyörivän tornin salaisuus | 46 |
Viimekertaisten vierityksen pyörteistä en pääse tälläkään kertaa eroon, vaan aihetta sivutaan varsin mielenkiintoisen esimerkin kera. Muistelemme myös merkkien hyödyntamistä animoinnissa. Edella mainitut aihepiirit kun sopivat Nebulus-nimiseen kekseliääseen peliin kuin Wico tai Tac kakkonen pelinarkomaanin kouraan. |
|
Pasi Hytönen |
FKEY - Hyötyä funktionäppäimistä | 46 |
Moni on ihmetellyt, miksi Amigassa fon funktionäppäimet, kun niistä ei yleensä tapahdu mitään. Edes Amigan monipuolinen Basic ei sisällä komentoa, jolla funktionäppäimet voisi määritellä sisältämään vaikkapa useimmin käytettyjä komentoja. Asiaan tule korjaus tässä ja seuraavassa C=lehdessä. |
|
Jukka Marin |
|
Mikroduunari | |
Ulkopiiri: Commodore ja monitori yhteen helposti | 10 |
Hieman erikoisemman monitorin liittäminen Commodoren tietokoneisiin saattaa olla tuskallista, varsinkin jos myyjää ei saa näyttöä ostettaessa houkuteltua toimittamaan samalla kaapelia. Tämänkertaisessa Ulkopiirissä käydään läpi C-64:n, C-128:n ja Amigan liitäminen yleisimpiin monitoreihin ja televisioihin. Myös C-128:n 80 merkin näytön liittäminen tavalliseen televisioon käy helposti päinsä. |
|
Pekka Pessi |
Professional: Commodore 64 Grand deLuXe IEEE256i InterCooler Custom System | 18 |
..eli mitä Tosi Käyttäjä haluaa commodorestaan, ja mikälaisen Tosi Käyttäjän C-64 tarvitsee. |
|
Pekka Pessi |
Gurun vinkit | 26, 35 |
128:n kuvaruudun kopiointi; Ääniä aaltoeditorilla; Printtaa MicroEMACS-tiedostosi; Desimaaliluvut C-kielessä; Lisäpuhtia C-128:n peleihin; Amiga DPaint-kuvien käyttö |
|
C-64:n mielenkiintoiset poket | 42 |
Commodore 64:n muistissa on 65536 muistipaikkaa. Suurin osa on vapaata muistitilaa, mutta joukkoon mahtuu kuitenkin myös sellaisia paikkoja, joihin pokeamalla tapahtu kaikkea kivaa. Tavallisen Basic-ohjelmoijan on hankalaa kelata läpi kaikki 16777216 erilaista POKE-vaihtoehtoja, joten katsotaanpa, mitä kaikkea kuusnepan muistista oikein löytyykään. |
|
Jori Olkkonen |
PingPong Amigalle - Painajaisesi on muuttunut todeksi... | 49 |
PingPong on lyhyt ja yksinkertainen yhden hengen pallonpompottelupeli. Hiirellä heilutellaan kuvan vasemmassa reunassa olevaa mailaa, jolla pitäisi estää ympäriinsä pommpivan pallon karkaaminen ruudusta. |
|
Risto Paasivirta |
|
Pelit | |
Baron Knightlore: Keskimaan tarinat | 32 |
Kauan sitten eräs viisas herra nimeltä J. R. R. Tolkien sai mahtavan idean. Mielensä pimeissä sopukoissa hän loi Keskimaan ja sen asukkaat, hyvät ja pahat, sekä tarinan josta kehkeytyi loppujen lopuksi Taru Sormusten Herrasta, alansa klassikko. Sittemmin mahtavan paksut kirjat ovat poikineet vaikka mitä. Myös pelejä. |
|
Petri Teittinen |
Moonfall: Kuuhullua pelintekoa | 40 |
Kun vuonna 1985 ostin kuusnelosen yksi ensimmäisistä peleistäni oli Elite. Kokemus oli niin järisyttävä, että siitä lähtien minulla on ollut salainen haave tehdä hyvä kolmiulotteinen peli ihan itse. Tuolloin henkinen kynnys oli liian korkea eikä taidoissakaan ollut kehumista. Viime kesänä uhrasin aimo läjän käteistä ja hankin jokaisen ohjelmoijan unelmapaketin, PDS-laitteiston. Nyt aika on kypsä, eikä yrittänyttä laiteta. |
|
Jukka Tapanimäki |
Halpapelit: Halpahintainen seikkailu | 54 |
Tietokonepelien maailmassa seikkalu on halpaa huvia - siinä ei vaarannu oma eikä kaverin henki. Pelien laajassa tarjonnassa on varmasti seikkailuja jokaisen sankarin makuun, tosin jorkut niistä ovat todella halpamaisia. |
|
Kai Becker |
Kokoelmat: Arcadevilinää | 55 |
Kokoelmajätti U.S. Gold heittää taas kerran kentälle uuden kasautuman vanhoja pelejä koodinimellä Arcade Force Four ja Ocen työntää ulos The In Crowdin. Kumpaankin kokoelmaan on tungettu yksi huippu, loppu on kasetintäytettä. |
|
Jukka O. Kauppinen |
Peliarvostelut | |
Galdregon's Domain; Sword of Sodan; Six-Gun Shootout; Operation Market Garden; Captain Fizz; Victory Road; Dynamic Duo; Purple Saturn Day; Echelon; Empire |
|
Niko Nirvi, Petri Teittinen, Jukka O. Kauppinen, Jori Olkkonen |
Gurun vinkit | 62 |
Barbarian (Psygnosis); Capone; Leisuresuit-Larry; Faerytale (Amiga); Bombuzal; Helter Skelter (Amiga); Party Games (Amiga); Vauhtia Infocomin tekstipeleihin |
|
TOP-listat C-64 ja Amiga | 63 |