Table of Contents
|
Testit ja vertailut | |
Vertailussa kotikirjoittimien kerma: Nopeat, laadukkaat, monipuoliset, ... | 8 |
Markkinoille on vajaan vuoden aikana tullut monta uutta 2000-4000 markan hintaluokassa olevaa pistematriisikirjoitinta. Tämän päivän sanoja ovat nopeus, fontit ja värit. Vertailussa on tälläkertaa viisitoista kirjoitinta. |
|
Pasi Andrejeff |
Kuvankäsittelijä Deluxe Photolab | 16 |
Electronic Artsin Deluxe-sarjaa kuuluva Deluxe Photolab on kolmen ohjelman kokonaisuus kuvankäsittelyyn. Levyllä vaanivat ohjelmat ovat Paint, Posters ja Colours. |
|
Antti Litmanen |
Halpasarjan merkkieditori: Graphic Editor | 16 |
Silverbirdin aiemmistä hyötypuolelle suunnatuista ohjelmista Microrytm ja Microrythm+ saadut kokemukset ovat hyviä. Kun sain himokkaiden kourieni eteen Graphic Editorin en voinut muuta kuin hyristä tyytyväisyydestä. Ahh... |
|
Jukka O. Kauppinen |
FlickerFixer - apua interlace-migreeniin | 17 |
Kaikille Amigan omistajille on tuttua tarkimman grafiikkatilan kuvan välkyntä. Olisi hienoa, jos 640*512 pisteen tarkkuus olisi käytettävissä ilman migreeniä aiheuttavaa väpätystä. Monasti jäää miettimään, miksi koneen suunnittelijat ovat valinneet tälläisen vaihtoehdon sen sijaan, että käytettäisiin normaalia, välkkymätöntä 60 hertsin virkistystaajuuden näyttöä? |
|
Petteri Tuulos |
|
Ohjelmoijat | |
C=Lehden piinapenkissä David Braben - Mies Eliten ja Viruksen takana | 4 |
Moni ovi ihmetellä, mitä mieltä on haastatella jotakuta ohjelmoijaa, joka ei ole saanut seitsemänä vuotena aikaiseksi kuin kaksi peliä. Mutta kun kyseiset pelit tottelevat nimiä Elite ja Virus, on parasta kuunnella tarkasti, mitä miehellä on sanottavanaan. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
|
Ohjelmointi | |
6510-konekieliohjelmointi: Assembler-kääntäjän käyttäminen | 18 |
Konekieliohjelmien kirjoittaminen ilman assembler-kääntäjää on verrattavissa Basic-ohjelman kirjoittamiseen ilman korjausmahdollisuuksia. Kääntäjä tuo suuren avun assembler-ohjelmien tekemiseen, muunteluun ja kehittämiseen. Jopa C-64:lle on tälläinen ohjelma ollut markkinoilla puoli vuosikymmentä. Myös Commodore 128:lle löytyvät omat kääntäjänsä. |
|
Pasi Andrejeff |
Amiga: Hiiriportti hallintaan | 20 |
Amigassa on silminnäkijöiden kertoman mukaan kaksi samannäköistä peliohjain- tai hiiriliitäntää. Miksi toiseen porttiin liitetty hiiri ei sitten anna koneelle komentoja muuten kuin joissakin harvoissa peleissä? Ja miten hiiren noputta voi muuttaa omista ohjelmista käsin? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaamme tässä artikkelissa. |
|
Jukka Marin |
Amigassa poke on häirikkö | 24 |
Vuosi on taas vaihtunut ja tänäkin vuonna tuore Amigan omistaja törmää koneesa ohjelmointia aloitellessaan samaan ongelmaan: Mistä löytyy koneen muistikartta? Tarkastelemme nyt hieman Amigan moniajon toimintaa ja pokejen käyttöön liittyviä ongelmia moniajoympäristössä. |
|
Jukka Marin |
C-128 ja grafiikka: Videopiiri, joka ei pelkää kummituksia | 48 |
Commodore 128:n Basicissa on hyvät grafiikkakäskyt eikä spritejenkään käsittelyä voi hankalaksi moittia. Mutta jos haluaa nopeuttaa toimintaa konekielisillä aliohjelmilla asiat monimutkaistuvat, koska haamurekisterien takia kaikki kuusneloselle annetut vinkit ja ohjelmat eivät sellaisenaan toimi 128-moodissa. |
|
Esa Männistö |
|
Sovellutukset | |
Ulkopiiri: BittiMittari | 28 |
BittiMittarilla ei suinkaan etsitä karanneita bittejä, vaan karanneita kilowatteja (mutta ei sillä autoakaan viritetä). Hyvin yksinkertaisella ja halvalla laitteella pystyy kuitenkin pistämään tietokoneen tutkimaan sähkölaitteiden energian- ja tehonkulutusta. |
|
Pekka Pessi |
Amiga nyt: Nuhaa, C:tä ja tähteitä | 36 |
Oikaisemme virheemme ja myönnämme sairastaneemme flunssan. Tutkimme parannetun AmigaDOSin hienouksia ja lupaamme myös päättää Workbench 1.3 -yksinpuhelun. |
|
Jouko Riikonen |
1541-levyaseman käyttö: Relatiivitiedostot | 40 |
Relatiivitiedostot ovat usein jääneet syrjään lähinnä ennakkoluulojen takia, niiden oppimista on pidetty vaikeana ja monimutkaisena. Itse asiassa relatiivitiedostoilla saa monissa sovelluksissa hitaankin levyaseman nopeaksi, eikä tämän tiedostotyypin käyttäminenkään ole ongelmallista, kun asiaan on hetken paneutunut. |
|
Pasi Andrejeff |
Pelinikkarin päiväkirjasta: Näytönvierityksen perusteet | 44 |
Monet lukijat ovat toivoneet selvitystä erityyppisistä rutiineista, joilla vieritetään kuusnelosen näyttöä. Vaikka asiaa on selvitetty niin lähdekirjoissa kuin asiantuntevissa kotimaan mikrolehdissäkin, on toimivan ja pehmeästi veirivän scrolauksen teko tuottanut ongelmia. Niimpä pureudumme asiaan perusteita myöten. |
|
Pasi Hytönen |
Amigan ohjelmontia: Kuvittele Basicilla | 46 |
Tyhjä ikkuna ei Amigan näytöllä ole kiva katseltava. Se näyttää kuin odottavan jotakin sisälleen, mutta aloittelevalla Amigan ohjelmoijalla menee helposti sormi suuhun kun tulee puhe grafiikasta. Tämä artikkeli valaissee yksinkertaista grafiikantekoa AmigaBasicilla. |
|
Tomi Marin |
Guru | 26,38,39,50,51 |
C-64: Kytkin Simon's Basicille; Vaihtaako sukat eli ei?; Brotherin kiekkokirjoituskoneen ohjaus Interface MV 20:lla; 8*spritenvenyttäjä
Amiga: Vapaan muistin määrä |
|
|
Pelit | |
Vanha suola janottaa - Elite tulee jälleen | 6 |
Amigan Eliteä on odoteltu parin viime vuoden ajan kuin kuuta nousevaa - mitä nyt vähän kiivaammin. Hyvää kannattaa odottaa, mutta mutta..Muistaako kukaan enää, miten Eliteä oikein pelataan?
Niimpä käskimme vanhan Elitentappaja-Triffidimme kaivaa lommoisen Cobra Mk IV:nsä esiin autotallin nurkasta ja heitää pari keikkaa galaksienvälisen liitovaltion kauppareiteillä. Tässä hänen rapottinsa. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
Kuusnelosellako tulevaisuutta? | 27 |
Kotimikrojen vakio kuusnelonen on hätää kärsimässä. Toisalla puskevat uljaat 16-bittiset naapurinpoika Atari ST ja isosisko Amiga, toisaalla vanha vaari PC/XT/AT. Voiko kaikkien aikojen kotimikro enää mitään? Onko viimenen poke pokettu? |
|
Niko Nirvi |
Baron Nightlore: Vanha potkii vielä | 32 |
Vaikka vanha työjuhta Commodore 64 alkaa vähitellen lipsua haudanreunalla ja tulevaisuus näyttää uhkaavalta, ilmaantuu joistain aina viime tinkaan pelastaja, joka näyttää taivaanmerkit tuhon profeetoille. |
|
Petri Teittinen |
Pelimaailman arkea: Unohdettu pelintekijä | 53 |
Harvoin pelaaja tulee ajatelleeksi sitä, millaista on pelintekijän arkinen aherrus. Missä he työnsä tekevät ja mitä heiltä vaaditaan? |
|
Kim Leidenius |
Halpapelit: Halpapelirintamalla 1989 | 56 |
Uusi vuosi, uudet pelit? Haplapeliyhtiöt ovat lupailleet monien klassikoiden uudelleen julkaisemista ja tuntuisi loogiselta, että ne julkaistaisiin näin alkuvuodesta, kun pelirintamalla on muuten hiljaista. |
|
Kai Becker |
Peliguru | 62 |
Impact; Basil the Great Mouse Detective; Starglider II; Arkanoid; The Great Escape; Phantasie III |
|
TOP-listat C-64 ja Amiga | 63 |
|
Peliarvostelut | |
Urheilu ja simulaatio | |
| 59 |
Petri Teittinen |
| 59 |
Petri Teittinen |
| 59 |
Petri Teittinen |
| 61 |
Petri Teittinen |
Kilpa-ajopelit | |
| 60 |
Niko Nirvi |
| 60 |
Markku Alanen |
| 61 |
Markku Alanen |
| 61 |
Markku Alanen |
Toimintapelit | |
| 57 |
Jyrki J.J. Kasvi |
| 57 |
Niko Nirvi |
Rooli ja strategiapelit | |
AD&D: Heroes of the Lance |
| 57 |
Niko Nirvi |
Sons of Liberty & Rebel Charge at Chickamauga |
| 58 |
Jukka O. Kauppinen |
| 58 |
Jukka O. Kauppinen |
| 58 |
Niko Nirvi |
Kokoelmat: Parikymppiä peliltä | 54 |
Kokoelmien hinnoittelu on yksinkertaista puuhaa: kaksikymppiä peliltä ja sitten pyöristys johonkin vakiohintaan. Koska levykeet on helpompi kopioida, rokottavat tuottajat levykeversion ostajilta lisäksi nelisenkymppiä "piraattiveroa". |
|
Jukka O. Kauppinen |