Table of Contents
|
Testit ja vertailut | |
Levyasemissako eroja? | 5 |
Markkinoille on ilmestynyt koko joukko uusia Amigan lisälevyasemia. Onko niillä eroja - ja minkälaisia? Onko kallein paras vai selviääkö myös mavimmalla? Otimme selvää. |
|
Pekka Pessi |
Ostajan opas: Asiantuntijaksi lukemalla | 14 |
Commodore 64 ja Amiga 500 ovat olleet ja ovat edelleen vahvasti markkinoilla. Tämä takaa tuotteille entisestään laajenevan käyttäjäkunnan lisäksi massiivisen määrän erilaista kirjallisuutta ammattilaisille ja aloittelijoille. Seuraavassa lyhyt katsaus merkittävimpiin Commodore-kirjoihin. |
|
Pasi Andrejeff |
Tiedon siirron varmistamiseksi DOS-2-DOS | 43 |
Amigan, IBM PC:n ja Atari ST:n levykeillä on erilaiset formaatit. Kuitenkin Amigan levyasema pystyy lukemaan ja kirjoittamaan näitä kaikkia - periaatteessa. DOS-2-DOS tekee teoriasta käytäntöä. |
|
Pekka Pessi |
Amiga: ARP 1.3 | 44 |
Amigan kehittämisen loppuvaiheessa Commodore-Amigalle tuli kiire saada kone markkinoille ja koneeseen jouduttiin etsimään valmis levynkäyttöjärjestelmä. Ehdokkaita ei moniajovaatimuksen vuoksi ollut monta ja valinta osui BCPL-kielellä tehtyyn järjestelmään, josta nyt yritetään sen puutteiden vuoksi päästä kaikin keinoin eroon. Yksi hyvä yritys on PD-ohjelma nimeltä ARP, AmigaDOS Resource Project. |
|
Jukka Marin |
|
Reaaliajassa | |
Chris Gray puhuu suunsa puhtaaksi | 10 |
Infiltrator I, II ja nyt Fiendish Freddy. Mies näiden pelien takana on Suomessakin piipahtanut Chris Gray. Jututimme miestä PC-messuilla ja utelimme typeriä. |
|
Petri Teittinen |
Koneita kerrakseen | 20 |
Jukka ja Tomi Marin ovat lehtiemme vakituisa avustajia. Juttua syntyyy aiheesta kuin aiheesta, onpa Jukka ohessa kirjoittanut kirjankin: Amiga-sarjan kolmannen osan nimeltä 68000-konekieli. Marinien asiantuntemus on luja, vaan mistäpä se on syntynyt? Tässä Jukan kuvaus taipaleestaan tietokonepolulla ja sen varrelle jääneistä tienviitoista VIC-20:stä lähtien. |
|
Jukka Marin |
Sano se vektorein: Kolmiulotteisten pelien historia | 29 |
Tietokonepelien kehitys on ollut todella himaa ja erityisesti kolmiulotteiset pelit tuntuvat kehittyvän yhä kiihtyvällä vauhdilla. Vielä on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka luulevat pelien olevan edelleen samalla tasolla kuin Space Invaders. Niinpä onkin mukavaa aiheuttaa pysyvä mielenjärkytys pistämällä ruudulle pyörimään Falconin kaltainen megapeli. |
|
Jukka Tapanimäki |
|
Mikroprofessori | |
Ulkopiiri: CIA I ja II - Keskustiedustelupiirit palveluksessasi | 38 |
Commodore 64:n tai 128:n mainioita keskustiedustelupiirejä voidaan käyttää moneen muuhunkin kuin pelkkään keskeytysten tuottamiseen. Piirit ovat tietokoneen henkireikä ulkomaailmaan, ja niiden käyttöä rajoittaa vain mielikuvitus. |
|
Pekka Pessi |
Moniajoa kuusnepaan | 52 |
Nyt lähdemme rakentamaan vanhaan kunnon kuusneloseen Amigamaisia ominaisuuksia. Tästä jutusta saat tuhdin tietopaketin C-64:n moniajoa varten. Ensi numerossa iskemme kiinni koneeseen ja alamme koodata itse ohjelmaa. |
|
Tomi Marin |
|
Mikroduunari | |
Pelinikkarin päiväkirjasta: Megatavun verran grafiikkaa kuusneloseen | 17 |
16-bittisten kerskakoneiden rinnalla kuusnelosen muistiavaruus tuntuu kutistuvan olemattomiin silkasta kateudesta. Ohjelmoijat voivat kuiten lohduttautua sillä, että tiedon ahtaaminen kuusneloseen vaatii enemmän kekseliäisyyttä kuin mässäily Amigan tavumäärillä. Otamme rehvakkaasti tavoitteeksi tunkea megatavun verran grafiikkaa kuusnelosen pikkuiseen piisiruun. |
|
Jukka Tapanimäki |
1541-levyasemakurssi osa 1: Levyaseman omistamisen kestämätön keveys | 23 |
Mitä levyasemalla oikeastaan tehdään? Onko se vain piraattiohjelmien säilytystä varten? Jos et halua haaskata levyasemaasi vain nauhurin nopeana korvikkeena, C=lehden levyasemakurssi on juuri sinua varten. |
|
Pekka Pessi |
Dongeli ohjelmien suojaukseen | 26 |
On monia tapoja suojata ohjelmistoa. Jotkut tekevät levylle ylimääräisiä uria, toiset kirjoittavat neljäsataasivuisen manuaalin, kolmannet haluavat käyttäjän etsivän manuaalista tunnussanan. Yksi keino on ylitse muiden: ohjelma-avain eli dongeli. |
|
Pekka Pessi |
Amiga: Echo | 47 |
Tällä kertaa julkaisemme Amigan ja äänendigitoijan omistajien iloksi hauskan kaikuohjelman nimeltä Echo. Se toimii lähes kaikkien rinnakkaisporttiin liitettävien digitoijien kanssa ja mainiosti myös lisämuistittomassa koneessa. Echon avulla ääneen saadaan luotua suuren tilan tunnetta tai luolamainen kaiku. |
|
Jukka Marin |
Gurun vinkit | 9, 50 |
Epäselvyyksiä bitmapissä (vieritysrutiini 4/89)
Kirjoittimen ohjaus
Lukuja SYSillä, C-64
Kuusnelosen bugit
Amigan värien vaihto |
|
|
Pelit | |
Baron Knightlore: Messujen jälkimainingeissa | 32 |
Paroni palailee takaisin maan pinnalle messujen kansaivälisestä ilmapiiristä, turisee mukavia tulista peleistä ja ehtii samalla hengevedolla arvostella olevat ja tulevat tankkisimulaatiot. |
|
Petri Teittinen |
Halpapelit: Ehtaa tavaraa | 54 |
Peleissä on eroja kuten viineissäkin. Pelikaupoissa otetaan miehestä mittaa, jotta löytyisi se oieka ykkönen ja siksi niistä puhutaan kun kohdataan. Sen vuoksi nyt on julkaistu todellista pelien aatelia. |
|
Kai Becker |
Pelit | 56 |
| 60 |
Passing Shot; Skate of the Art; The Champ |
|
Petri Teittinen, Jori Olkkonen, Jukka Tapanimäki |
| 56 |
Dogs of War; Mr Heli; Battle Valley; Wings of Fury |
|
Niko Nirvi, Jukka Tapanimäki, Petri Teittinen |
| 56 |
Shinobi; Altered Beast; Magic Marble |
|
Jori Olkkonen, Niko Nirvi, Petri Teittinen |
| 56 |
|
Petri Teittinen, Jukka Tapanimäki |
Peliguru | 62 |
Beyond The Ice Palace; Operation Wolf; The Real Ghostbusters; Bomb Jack; ThunderBlade; Forgotten Worlds; Nemesis; Terramex; Auf Wiedersehen Monty; Armalyte |
|
TOP-listat C-64 ja Amiga | 63 |