[Prev] [Next] [Up] [Main] [New] [Search] [Home]
Front page

MikroBITTI

Volume 3, issue 2 (February, 1986)

Table of Contents
 
Testit 
Ääntä vai musiikkia10
artikkelin tarkoituksena on valottaa joidenkin Commodore 64:lle tehtyjen musiikkiohjelmien ominaisuuksia ja yleensä sitä, mitä erityyppisiä musiikkiohjelmia on olemassa. Mitä niillä voi tehdä? Mitä hyvältä musiikkiohjelmalta sopii odottaa?
Juha Määttänen
 
Laitteet 
Johtoa vaihtamalla parempi kuva9
RF-modulaattoriin kytketty tavallinen televisio on yleisimmin käytetty kotimikron näyttölaite. Vasta-alkajalle tämä liitäntätapa riittäkin hyvin, mutta pidempään suttuista näyttöä tuijottanut alkaa kaivata videoliitäntää tai laadukkaampaa RGB-liitäntää.
Tapani Lahtinen
 
Perusteet 
Ensimmäiset bitit: Kotimikrojen grafiikka30
Kotitietokoneiden huomiotaherättävin piirre on tavallisesti grafiikka. Erityisesti peleissä tietokoneen grafiikkaominaisuuksia käytetään täysipainoisesti hyväksi. Mitä eri keinoja näiden vaikuttavien visioiden luomiseen sitten käytetään?
Jyrki J.J. Kasvi
Käyttöjärjestelmän salat62
Käyttöjärjestelmä on monelle kotimikroilijalle vieras asia, vaikka sellainen on jokaisen koneessa. Seuraavassa pyrimme hiukan avartamaan tätä outoa, salaperäistä käsitettä.
Pekka Niemi
 
Bittinikkari 
8 kt RAM-laajennus Viciin16
Vicin muisti perusversiossa on useita tarkoituksia varten toivottoman pieni, eikä kaikilla ole laajennuksia, joten paljon mielenkiintoisia ohjelmia jää hyödyntämättä. Toshiban TC5565 p 15 on 8k×8 staattinen RAM, jonka hinta vaihtelee 55-100 markaan. Siitä rakennetun 8 ktavun lisämuistin hinta on halvimmillaan 60 markkaa.
Ari Hirvonen
 
Ohjelmointikielet 
Konekieltä Z80-prosessorille: Osa 154
Z80 on yleisesti käytetty keskusyksikkö kotimikroissa, mm. Sinclair, Amstrad ja MSX-mikrot käyttävät sitä. Z80 esiteltiin jo vuonna 1977, mutta vielä nykyäänkin se on varsinainen tehopakkaus. Jo rekisterien määrä on suuri verrattuna esim. Commodoren käyttämään 6502:een.
Vesa Ylitolva
Basic-kurssi osa 265
Tässä osassa perehdytään lähemmin ohjelman rakenteeseen, sisältöön, ulkonäköön ja toimintaan. Tutustumme myös uuden tyyppisiin muuttujiin, numeromuuttuujiin ja opimme, miten tietokoneelle voidaan antaa tietoja, joita se sitten käyttää ohjelman ajon aikana hyväkseen.
Timo Ristola
 
Peliarvostelut 
Peliarvostelut58
The Goonies; Yie Ar Kung-Fu; Mr Seek; Spectrum; Flappy; Lord of the Rings
Niko Palosuo, Pekka Niemi, Lasse Gustafsson, Sami Kalevirta, Markku Luosto, Johannes Velmala
Kotimainen Lisp-tulkki 64:lle60
Risto Siilasmaa
Jet61
Jyrki J.J. Kasvi, Niko Palosuo
 
Muut jutut 
6502-konekielen rakenteluohjelma20
Assembler-kääntäjät ja konekielimonitorit ovat miltei poikkeuksetta konekielisiä. Tässä on kuitenkin konekielen rakenteluun Basic-kielinen ohjelma, joka sisältää monia ominaisuuksia, jotka riittävät hyvin harrastuskäytössä.
Ari Tervonen
Laitteita ulkomailta? - Maahantuonnin paperisota24
Ulkomaankauppaa - kaupankäyntiä ulkomailla olevan yrityksen kanssa - pidetään varsin yleisesti milteipä salatieteenä. Mukaan kuvioihin uskotaan päästävän vain kovan koulutuksen ja lupamenettelyjen jälkeen.
Matti Ilmari
Seuraavan sukupolven seikkailupelit26
Kotitietokoneiden käyttäjälle vapaana olvean muistitilan kasvaessa ja levyasemien yleistyessä ohjelmat jäävät helposti kehityksestä jälkeen. Seikkailupelit ovat tästä hyvänä esimerkkinä, sillä useimmissa kotitietokoneissa on seikkailupeilien kannalta valtavasti käyttämätöntä kapasitteettia.
Ohjelmoititekniikaa kehittämällä voi optimoida koneen sominaisuuksein käytön. Myöse ne henkilöit, jotka eivät pidä siekkalupeleistä pystyvät kehittämään ohjelmointitekniikkaansa tutkimalla seikkailupeleissä käytettyjä keinoja. Sillä mitä on seikkailupeli ohjelmoijan kannalta? Se on sanojenkäsittelyä, tekoälyä, matematiikkaa, tuskaa, hikeä ja unettomia öitä.
Risto Siilasmaa
Ratkaise Eureka kokonaan!52
Niille, jotka ovat juuttuneet auttamattomasti johonkin Eurekan sokkeloihin tämä juttu tarjoaa korvaamatonta apua. Ohjeet eivät kerro sataprosenttista ratkaisua, mutta löydät jokaisen talismanin. Puhelinnumeroa on turha enää yrittää lauseista värkätä, sillä se on ratkaistu jo vuosi sitten.
Olli Heiskanen, Risto Salmio
Modeemilla maailmalle64
Suomen tietkoneharrastelija huomasiva modeemin vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa. Ensimmäisiin alan pioneereihin kuului mm. Seppo Uusitupa, joka rakensi myös Suomen ensimmäisen boxin. Hänen CBBS Helsinkinsä on puörinyt aika tasaisesti vuodesta 1982 lähtien.
Aki Korhonen
Tiedon salaaminen Spectrumilla69
Tietokoneiden avulla tallannetun ja puhelinlinjojen kautta siirrettvän tiedon möäärä lisääntyy päivä päivältä. Tällöin kasvaa myös vaara, että tieto joutuu vääriin käsiin. Siksi on kehitetty monenlaisia menetelmiä tiedon salaamiseksi.
Esimerkiksi pankkien tiedonsiirrossa salaaminen on välttämätöntä, mutta myös harrastajalla voi tulla eteen tilanteita, joissa se on tarpeen.
Pauli Lindgren
Ohjelmointia ilman kielitaitoa72
Kukapa ei olisi haaveillut omatekoisesta tietokonepelistä, jonka voisi tehdä osaamatta sujuvasti jotain tietokonekieltä. Tässä on neljä ohjelmaa, joilla oman pelin tekeminen onnistuu ilman aiempaa kokemusta. Käyttöojeiden ymmärtäminen edellyttää kuitenkin englannin kielen taitoa.
Reinhard Weber, Ilkka Rekiaro, Niko Palosuo
 
Lisäksi 
Uutiset4
Bittiposti13
Toimituksen sivu19
Ohjelmointiniksit32
Syntax error48
Bittipörssi49
Kirja-arvostelut51
Spectravideo-opas; Mikronikkari; Space Attack (Micro Adventures; 1)
Jyrki J.J. Kasvi
Peliluola56
Ja nyt siis olen Acireman alakerroksissa vastakkain Musta Velhon kanssa. Kyyhötän suojaloitsuni turvissa ja velho sinkauttelee salamoitaa pääni menoksi. Loitsuni ei varmaankaan kestä enää kauaa, joten jotakin olisi keksittävä ja pian!
Hapullesani miekkaani käteni osui johonkin pyöreään esineeseen vyölläni. Vilaisin ihmeisäni alaspäin ja samassa muistin. Sehän oli jostakin luolasta löytämäni hopeinen pääkallo. Olin kuljettanu sitä mukanani arvellen voivani vaihtaa sillä jotakin hyödyllistä.
Kappakääpiöthän tunnetusti olivat ahneita kaiken kiiltävän perään. Hopeisella käärmeenkallolla olisin varmasti saanut ainakin tusinan nuolia tai ehkä taikasauvankin..
Nordic
Mikrokivikausi63
Wallu
Kuukauden kilpailu77
Top twenty78
Peliuutuudet78
Tulossa79
 
Ohjelmat 
Tarkastaja (SVI, MSX)34
Moukari (CBM-64)35
Silly Silicon Software
Säädettävä rivinpituus (VC-1525)37
Juha Tiihonen, Pekka Soininen
Sprite (Spectrum)38
Vesa Ylitolva
Trap (Spectrum)39
Pasi Kettunen
Minotauruksen labyrintti (Spectravideo)40
Sami Kaski
Matopeli (C64)42
Tommi Timonen
Levynuusku (Spectravideo)43
Pekka Markkula
Knight Rider (Vic-20)44
Petri Tynkkynen
Kirjolohikäärme (Dragon)45
Seppo Hovila
Grafiikkaeditori (Sharp)45
Lauri Lehmus
Pala palalta (MSX)46
Bittipostissa on useampaakin otteeseen toivottu helpporakenteista Basic-ohjelmaa, jonka voisi purkaa käsky käskyltä.
Tämä artikkeli sisältää lyhyen mahdillisimman selkeäksi tehdyn peliohjelman. Ohjelma on suunniteltu MSX-Basicilla, mutta soveltunee ohjeineen myös Spectravideolle. MSX-käskyt, joita ei tarvita SVI:ssa, on selostettu erikseen.
Juha Rautiainen, Peter Simontschuk



[Prev] [Next] [Up] [Main] [New] [Search] [Home]
This page has been created by Sami Rautiainen.
Read the small print. Last updated Apr 20, 2005