Table of Contents
|
Testit | |
Atarin vastaisku - eli keisarin uudet vaatteet | 8 |
Atari 2600 ja Atari XE System ovat tulleet Suomeen tavoittelemaan siivua kotimikrojen ja pelikonsolien markkinakakusta. Katsastimme tulokkaiden kyvyt ja annamme arviomme niiden mahdollisuuksista menestyä kiristyvässä kilpailussa mikrokansan sieluista. |
|
Markku Alanen |
HP28S tieteislaskin ja kirjoitin: Juppilaskin bittinikkareille | 15 |
Reilu vuosi sitten MikroBITISSÄ esitelty Hewlett-Packardin tieteislaskin HP28C on saanut seuraajakseen HP28S-mallin. Uuutta aikaisempaan malliin verrattuna ovat muun muuassa itsemääriteltävät valikot eri toiminnoille ja 20-kertaistunut muisti. Jos pakettiin lisätään vielä kirjoitin, saadaan kokoon melkoisiin suorituksiin pystyvä tehopaketti. |
|
Antti Hannula |
Lipstick Plus: Tappava ääni | 33 |
Jo muinaiset israelilaiset sortivat korskean Jerikon muurit, Joosuan suureksi iloksi, ääniaktivoidulla aseistuksella. Tiedo on vihdoinkin saanut Kirjojen Kirjan kiinni ja tuottanut Tulitusnappie Tulitusnapin, Lipstick Plussan. |
|
Niko Nirvi |
Amiga+Sidecar = Amiga+Bridgeboard | 49 |
Muutama vuosi sitten Commodore toi markkinoille kokonaan uuden, alunperin ammattikäyttöön tarkoitetun mikrotietokoneen, Amigan. Nykyisin PC-yhteensopivuus on kuitenkin varsin tärkeä ominaisuus eikä Amigassa käytetty Motorolan MC68000-mikroprosessori pysty suorittamaan PC:n ohjelmia. Siksi Amigaa varten kehitettiin uusi lisälaite, SideCar. |
|
Jukka Marin |
|
Perusteet | |
PC/MC-DOSin perusteita - tietoja ensiaskeliaan ottaville | 18 |
Ilman käyttöjärjestelmää mikro ei toimi. Ilman käyttöjärjestelmän tuntemusta käyhttäjä ei saa mikrosta irti läheskään kaikkea, mitä voisi. Kerromme nyt lukijoille selkokielisesti, mikä kot-PC:n käyttöjärjestelmä on ja mihin sitä käytetään. |
|
Max Hamberg |
Levyvirheet - välttämätön paha? | 22 |
On kahdeksan asentoa, joissa levykkeen voi työntää asemaan - ja vain yksi niistä on oikea. Joskus levyke kieltäytyy yhteistyöstä kaikissa asennoissa. Monet ongelmat aiheutuvat käyttäjän omista toimenpiteistä ja ne voidaan ehkäistä ennakolta. |
|
Pasi Kettunen |
Bitit linjoilla: Pelisääntöjä | 24 |
Edellisen boksilistan julkaisemisesta on kulunut jo lähes vuosi, ja viimeistään nyt on aika siirtään vanha lista roskakoriin. |
|
Pekka Honkanen |
Temppu ja miten se tehdään: Monivärimerkkien taikaa | 26 |
Useissa Commodore 64:n peleissä iskevät pelaajan simään ensimmäiseksi loisteliaan värikkäät taustat. Kun moisia sitten yrittää värkätä itse määrittelemistään merkeistä, ei tuloksena ole kuin itse tehdyksi helposti tunnistettavaa mössöä. Homman juju ei ole itse määritellyissä merkeissä, vaan itse määritellyissä monivärimerkeissä. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
MC68000-prosessorin konekielikurssi osa 3: Osoituksista toimintaan! | 28 |
Jälleen kerran on aika puhdistaa mielemme maisesta moskasta ja siirtyä ikirauhaisaan Bittilän vapaavaltioon, johon eivät maalliset epäloogiset hömpätykset yllä ja jota Mr Spock turhaan yrittää etsiä. |
|
Matti Rintala |
|
Sovellutukset | |
C-64:n sarjasaantitiedostot | 12 |
Kukaan ei nää yritä väittää, että kotimikro soveltuu hyvin ruokareseptien tallentamiseen. C-64:n sarajsaantitiedostoille saattaa silti löytyä jotain käyttöä, kunhan niitä oppii ensin hyödyntämään. |
|
Pekka Honkanen |
Itseään muuttava Basic-ohjelma | 16 |
Jos Basic-ohjelma muuttaa itse itseään, on syynä tavallisesti vikaan osunut POKE. Mutta kyseessä voi olla myös keino saada aikaan jotain hyödyllistä. |
|
Jari Ahola |
Commodore-sisäpiiri: Tarina 64:sta kilotavusta | 51 |
Kahdeksankymmentäluvun viimeisen vuoden alkaessa vanha kotikonekonkari kuusnelonen pitää edelleen pintansa, vaikka siirtyminen kahdeksanbittisistä tuplasti leveämpiin isoveljiin alkaa olla selvä tosiasia. Kun kone itse edustaa jo vanhaa tekniikkaa, syitä sopeutumiseen on syytä etsiä ohjelmointipuolelta. Miten ohjelmoijat ovat kerta toisensa jälkeen saavuttaneet kuusnelosen rajat, ja siirtäneet niitä kauemmaksi. Entä onko samanlainen kehitys jo näkyvissä Amiga-maailmassa? |
|
Pasi Hytönen |
SVI-sisäpiiri: Softaa kinkkua | 52 |
Voi palstaani, jos pukki toi niille viimeisillekin lukijoilleni jouluksi PC:n, Atarin tai Amigan! Ilman roimaa rakennemuutosta jäävät juttunipian paitsioon, mutta aloitetaan uusi vuosi silti wanhan BS-620:n parissa - vielä kun pystytään. |
|
Jari Virtanen |
|
Muut jutut | |
Tee itse: Virus | 10 |
Kun nyt on puhuttu niin paljon viruksista ja niiden aiheuttamista haitoista, lienee vihdoinkin aika perehtyä niiden tarkkaan toimintaan. Samalla selvitämme miten virus toimii. |
|
Aki Korhonen |
Matopeliä suuren mailman tyyliin | 11 |
Marraskuussa 1988 tiedotusvälineissä kerrottiin Yhdysvalloissa riehuvasta tietokoneviruksesta, joka oli lyhyessä ajassa levinnyt tuhansiin järjestelmiin koko uuden mantereen alueella. Tilanne saatiin nopeasti hallintaan ja asia katosi lehtien sivuilta ennne kuin tavalliselle mikroilijalle ehti selvitä mistä oikein oli kysymys. Hyväkkäyksen kohteeksi joutuneiden järjestelmien ylläpitäjät musitavat uitenkin nuo sekaannuksen ja epätietoisuuden tunnit vielä pitkään. |
|
Pekka Honkanen |
Mikä on Arpanet? | 12 |
Pekka Niemi |
Miehemme maailmalla: Londong calling! | 34 |
Vuosien kuluessa ovat miehemme Jenkkilässä antaneet kattavan kuvan mikromaailman kuulumisista Ison Veden tuolla puolen. Mutta miksi mennä sanan varsinaisessa merkityksessä merta edemmäs kalaa, kun suuren maailman tuulia voi haistella lähempänäkin - Euroopan kotitietokonemarkkinoiden pääkaupungissa Lontoossa. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
Harrastuksesta hyötyä? Atk-alan koulutusmahdollisuuksia | 38 |
Mikroharrastus antaa eväät mielekkäisiin hommiin myös työelämän puolella. Itseopiskelun ohella voi tietojaan kartuttaa useissa erilaisissa koulutuslaitoksissa. Olemme keränneet lukijoiden puntaroitaviksi erilaisia tulevaisuuden vaihtoehtoja. |
|
Joonatan Sainio |
Phantasie III:n salat julki | 42 |
Phantasie-sarja edustaa mikrotietokoneille tehtyjen roolipelien eliittiä. Jatkamme tarinaa Phantasioden saloista ja keskitymme tällä kertaa auttamaan osa III selvittämisessä. Näitä ohjeita noudattamalla pelistä selviäminen on mahdollista, mutta pelaajan oma oivalluskyky ratkaisee kuinka kauan tehtävän suorittamiseen kuluu aikaa. |
|
Timo Laitinen |
|
Ohjelmalistaukset | |
Ohjelmien syöttöohjeet: Tarkastajat Spectravideolle, MSX:lle ja Spectrumille | 53 |
OTM-terminaaliohjelma (Amstrad) | 54 |
OTM on tiettävästi ainoa Amstradin Basicin alla pyörivä pääteohjelma, jolla voi siirtää ohjelmia. Muilta osoin OTM on kuin köyhän miehen Procomm. |
|
Olli Majander |
Echo Master (Amstrad) | 57 |
Echo Master on keskittymiskykyä ja reaktionopeutta harjaannuttava peli. Pelissä yritetään toistaa eirlaisia kaikuja. |
|
Joni Stolt |
Search 128 (C-128) | 59 |
Search on ohjelmoijan työkalu, joka helpottaa pitkien Basic-ohjelmien tutkimista. |
|
Carl-Magnus Dumell |
Virheilmoitusten suomentaja (MSX) | 59 |
Tämä lyhyt ohjelma muuttaa MSX:n virheilmoitukset suomenkielisiksi. Halutessasi voi määritellä ilmoitukset uudelleen vaikka ruotsiksi tai swahiliksi. |
|
Mika Juppala |
Print screen (SVI-CP/M) | 60 |
Käytätkö Spectravideo 328:aa vieläkin muuna kuin verkonpainona? Saatat löytää käyttöä tälle pikku rutiinille, joka tulostaa tekstiruudun sisällön paperille CP/M:ssä. |
|
Jari Virtanen |
Datamaker (C-64) | 63 |
Datamaker 64 on lyhyehkö konekielinen ohjelma, jonka avulla on mahdollista muuttaa muistissa oleva konekieliohjelma muuttaa muistissa oleva konekieliohjelma datalauseiksi. Konekieliohjelmien muunnon lisäksi Datamaker soveltuu erinomaisesti vaikkapa sprite-datojen tai grafiikan muuntoon. |
|
Jari Nurminen |
|
Lisäksi | |
Toimituksen sivu | 4 |
Uutiset | 4 |
Bittiposti | 31 |
Mikrokivikausi | 37 |
Wallu |
Peliluola | 46 |
Petrell ja Daric olivat seuranneet vikkelää maahinoitaa sen luolassa. Otus ehti piiloutua jonnekkin, mutta Daric väitti tietävänsä missä noita piileskeli. Petrell katseli epäuskoisena ympärilleen. |
|
Nordic |
Syntax Terror | 64 |
Ohjelmauutuudet | 65 |
Bittipörssi | 67 |
Softasäkki | 71 |
Rambo III; Guerilla War; Reach for the Stars; Neuromancer; Hellfire Attack; Return of the Jedi; Roy Of The Rovers; Deathlord |
|
Kuukauden kilpailu | 75 |
Palvelukortit | 76 |
Ohjelmointivinkit | 77 |
Top Twenty | 78 |
Tulossa | 79 |