Table of Contents
|
Testit | |
Acorn Archimedes | 8 |
Mullistukset mikromaailmassa jatkuvat. Amiga ja Atari ST eivät enää johda kotimikrojen tehotilastoja, niiden ohi pyyhältää ohjelmoijan unelma Archimedes. Pölyä nielemään jäävät myös ammattilaisten mikrot ja minit. Testasimme tämän vauhtihirmun, joka muuttaa perinteiset käsitykset kotimikrosta jälleen kerran. |
|
Jyrki J.J. Kasvi, Risto Siilasmaa, Janne Ruokonen |
Uudenvudenkortit käsityönä | 15 |
Tietokoneavusteisen suunnittelun aikakaudella ei uudenvudenkorttejakaan tarvitse enää piirtää käsin. Commodoren Amigalla ja DeLuxePrint-ohjelmalla erilaiset kortit ja lappuset syntyvät tyylikkäinä ja vähällä vaivalla. |
|
Risto Siilasmaa |
Rex-valokynä | 17 |
Valokynä on yksinkertaisuudessaan hämmentävän monipuolinen apuri. Hieman mystisen tuntuisesti kynä saa kähetettyä tietokoneelle tiedon paikastaan monitorin kuvruudulla. Kukkkarolle kohtuullisella Rex-valokynällä saa aikaan samoja efektejä kuin kalliimilla vaihtoehdoilla. |
|
Max Hamberg |
Omia elokuvia ST:llä | 40 |
Film-Director on animaatioiden tekoon tarkoitettu ohjelma Atari ST:lle. Ohjelmalla pystyy luomaan monimutkaisen, musiikilla varustetun animaatiofimin, jos vain sitkeyttä ja aikaa löytyy tarpeeksi. Olisiko sinusta ainesta Hollywoodin uudeksi superohjaajaksi? Ohjaajankykyjäsi ja jossain määrin myös kärsivällisyyttäsi voit testata esimerkiksi tällä ohjelmalla. |
|
Antti Hannula |
Softasäkki | 72 |
|
Perusteet | |
Logo-ohjelmoinnin perusteet, osa 4: Sanat ja listat | 12 |
Tässä vaiheessa on syytä tutustua LOGO-kielen tärkeimpään osaan eli siihen, miten LOGOn avulla voi käsitellä sanoja ja listoja. Jos olet tutustunut Basic-kieleen ja tehnyt ohjelmia, joissa käsitellään numeroita ja kirjaimia, niin tiedät, että ohjelmalle täytyy ilmoittaa onko tutukittava olio liki, sana tai taulukko. Lisäksi ennen taulukoiden käyttöä on määriteltävä niiden koko (DIM-käskyllä). |
|
Mikko Rahikka |
Bitit linjoilla: Pikavierailu Volcanoon | 35 |
Tällä kerralla teemme lyhyen vierailun Volcanon BBS:ään. Rekisteröidymme purkkiin ja katsastamme muutamia toimintoja, joita useimmissa purkeissa on. |
|
Kulde Rosenberg |
Tietokonetaudit | 42 |
Tietokoneetkin voivat sairastua. Tämä on tosiasia, josta syystä tai toisesta ei ole paljon puhuttu. Sueraava juttu on tarkoitettu yleisen tietouden kartuttamiseksi ja varoitukseksi tartunta alttiiden tietokoneiden käyttäjille. |
|
Aki Korhonen |
|
Sovellutukset | |
MSX ja CP/M: Levykkeen sisällysluettelon ohjelmallinen lukeminen | 18 |
MSX-kotimkrojen käyttöjärjestelmissä on DIR- tai FILES-komen levykkeen sisällysluettelon katsomiseen. Mutta miten MSX- tai CP/M-koneella voi ohjelmallisesti tutkia sisällysluetteloa? |
|
Jari Ahola |
Commodore-sisäpiiri | 20 |
Ensimmäiset Amigan C-64-emulaattorit ovat saapuneet. Osa tuotteista perustuu kovoon toisten ollessa puhtaasti ohjelmapohjaisia. Suurin osa emulaattoreista on suunniteltu Amiga 500:lle, mutta Amiga 2000:llekin löytyy oma emu. |
|
Risto Siilasmaa |
Bittinikkari: Kaksi joystickiä Amstradiin | 23 |
Markkinoilla on lisälaitteita, joden avulla Amstradiin voi liittää kaksi joystickiä. Sopivan sovittimen teko onnistuu myös itse tehtynä, eikä hintakaan päätä huimaa. |
|
Hans Kuosmanen |
Käytä Amigaasi tehokkaasti | 24 |
Amiga Workbench-levyke on uusien versioiden myöta uhkaavasti täyttynyt. Tyhjää tilaa levykkeellä ei ole enää kuin muutama kymmenen kiloa. Mutta onko kaikki levykkeeltä löytyvä tarpeellista? |
|
Risto Siilasmaa |
SVI-sisäpiiri: Tiedostojen käsittelyä à la CP/M | 26 |
Kuka väittikään, että palsta on eronnut kononaan Basicista? CP/M:n Basic-DOS on varmasti yhtä spagettinen, joten pitäydytään siinä vielä toistaiseksi. Tämä on 13. osa sisäpiiriäni, joten pidä siis varasi juttua lukiessasi. |
|
Jari Virtanen |
Omia merkkejä C-64:lle | 36 |
Pelejä tehdessä kaipaa usein pieniä, helppokäyttöisiä pelimerkkejä. Ensimmäiseksi mieleen tulevat spritet eivät ole aina paras vaihtoehto niiden tekemiseksi. Usein selviää paljon vähemmällä vaivalla käyttämällä alkuperäisten kirjaimien tilalla omia merkkejä. Niiden vaulla saadaan melko helposti käyttöön satoja erilaisia pelihahmoja. Tässä artikkelissa kerromme miten se on mahdollista. |
|
Heikki Onnela |
|
Muut jutut | |
Ranarama - pelaajan opas | 28 |
Ranarama on saavuttanut suosiota pelikansan keskuudessa. Pelistä suoriutuminen edellyttää sopivaa sekoitusta älyllistä ähellystä ja totista taitotikkuilua. Autamme sammakoiksi jääneitä kohtalotovereitamme oheisella oppaalla ja toivomme kurnutuksen taukoavan toviksi. |
|
Timo Laitinen |
Starflight - Kosminen kokemus | 33 |
PC-yhteensopivien kelpoisuudesta pelikoneiksi on taitettu peistä jo pitkään, mutta kun Electronic Arts panee huippuohjelmoijansa töihin, ei kenellekään voine jäädä enää sijaa epäilyksille. |
|
Jyrki J.J. Kasvi |
Unelmien peliohjain | 39 |
Mies, joka tietää mitä puhuu, kertoo karvaaseen kokemukseen nojaten mitä peliohjaimelta voidaan odottaa ja mitä siltä pitää vaatia. Innokkaimmat nikkarit voivat ryhtyä toteuttamaan unelmien ilotikkua, vaatimukset ovat tässä valmiina. |
|
Pasi Hytönen |
Jenkkilä | 48 |
Piipahdinpa vaihteeksi maistamassa Los Angelesin smogia, pyörähtämässä Universal Studioilla ja jäätymässä Newport beachilla. Luotailen samalla vähän sitä sun tätä. |
|
Aki Korhonen |
|
Ohjelmalistaukset | |
Ohjelmien syöttöohjeet | 49 |
Tarkastajat C-64:lle, Vicille ja C-16:lle. |
|
Flipperi (C-64) | 40 |
Flipperi 64 on tietokoneelle suunniteltu pelihalleista ja baareista tuttu peli. Ideana on pitää kuula mahdollisimman kauan flipperilaudalla ja kerätä samalla tuhottomasta pisteitä. Rahaa säästyy, sillä sinun ei tarvitse tunkea kolikoita kuusneloseesi pelataksesi Flipperi 64:ää. |
|
Antti Kyllönen, Jarmo Nikula |
Find 64 (C-64) | 52 |
Tämä pieni konekieliohjelma etsii nopeasti tekstiä tai käskyjä Basic-ohjelmasta. |
|
Olli Airio |
Merkkieditori (C-64) | 53 |
Omien merkkien teko kynän ja paperin avulla on vaivalloista puuhaa. Oheisella Merkkieditorilla omien merkkien teko on helppoa. Käynnistyksen jälkeen Merkkieditori tulostaa näytölle ruudukon, johon merkki suunnitellaan ohjaamalla kursoria tavalliseen tapaan ja sytyttämällä ja sammuttamalla pisteitä Z- ja C-näppäimillä. |
|
Heikki Onnela |
Spriteohjelmoijan printtiapu (C-128) | 54 |
Commodore 128:n spriteille muodon antavat tiedot sijaitsevat ennalta määrätyllä alueella koneen muistissa. Tämä ohjelma mahdollistaa spriten muotoon liittyvän tiedon tulostamisen kirjoittimen avulla paperille. |
|
Juha Määttänen |
Lantinheittoa (PC) | 57 |
Lantti perustuu vanhaan englantilaiseen lautapeliin, jota pelataan pubeissa. Pelilaudan tekoon ei tarvita vasaraa vaan GWBasic tai Basica ja CGA-näyttö. |
|
Heikki Mäenpää |
Motti (Amstrad) | 58 |
Symbol (Amstrad) | 58 |
Spy Flight (C-64) | 59 |
Viiden suora (MSX) | 61 |
Levyeditori (SVI) | 62 |
|
Lisäksi | |
Toimituksen sivu - Varaventtiili: Tapahtui vuonna 1988 | 4 |
Uutiset | 5 |
PC-Pelaajat, huomio!; Maahantuoja löytyi!; Elektroninen muistikirja; Kahvinkestävä lerppu; Parempi peliohjain; Ollakko vai eikö olla PC; Commodore uutuuksia; Printti lopetti; Uudenlainen seikkailupeli; Commodoren Printfoxille seuraaja; Englannin kuulumisia; Spring board - potkua PC:hen; Amigan virus sai hakkerit liikkeelle |
|
Bittiposti | 30 |
ProCom ja skandit; Commodore: Sprite-pulmia, C-64 ja aakkostaminen, Amiga kysyttää, Amigan levyasemat, Konekieltä, Monivärispritet ja peliohjainportti, Nastajärjestys; Amstrad: Hyvä toimitus!, Hiirustelua, Amstrad 464; Sharp: Kadoksissa |
|
Mikrokivikausi | 41 |
Wallu |
Peliuutuudet | 65 |
Peliluola | 46 |
Harmaista jykevistä kivistä rakennettu vanha linna seisoi pienen aukion keskellä. Matalassa tornissa näkui muutamia levottomia hahmoja. Lähemmin tarkasteltuna ne osoittautuivat örkeiksi, joilla oli miekat, kilvet ja kypärät valmiina. Näytti aivan siltä, kuin ne olisivat varuillaan odottaneet jotakin. |
|
Nordic |
Syntax terror | 64 |
Bittipörssi | 67 |
Kuukauden kilpailu | 71 |
Palvelukortit | 77 |
Ohjelmointivinkit | 76 |
Top twenty | 78 |
Tulossa | 79 |