+------------------------------------+ ! ! ! KERM ! ! Kermit f|r ABC80 ! ! bruksanvisning ! ! ! ! Stockholm september 1987 ! ! Anders Franz`n <5258> ! ! ! +------------------------------------+ INNEH]LL ======== 1 Allm{nt 2 Uppstart 3 Kommandon 3.1 CLOSE 3.2 CONNECT 3.3 DELETE filnamn 3.4 DIR <,S> 3.5 DUMP filnamn 3.6 EXIT 3.7 HELP 3.8 LOG filnamn 3.9 QUIT < filnamn> 3.10 RECEIVE < filnamn> 3.11 SAVE filnamn 3.12 SEND filnamn-1 <,filnamn-2> 3.13 SET > 3.14 SHOW 3.15 TED 3.16 TYPE filnamn 4 Parametrar 4.1 ACCESS 4.2 BUAD 4.3 CHECK 4.4 DEBUG 4.5 DUPLEX 4.6 EOL 4.7 ESCAPE 4.8 FILE 4.9 FLOW 4.10 LENGTH 4.11 MARKER 4.12 NEWLINE 4.13 NUMPAD 4.14 PADCHAR 4.15 PARITY 4.16 PAUSE 4.17 QBIN 4.18 QCTL 4.19 REPT 4.20 RETRY 4.21 TEDESC 4.22 TEDMODE 4.23 TIMEOUT 5 Tips vid problem 6 Diverse |vrigt 1 ALLM[NT ========== KERM {r ett Kermit-program f|r ABC80. Kermit {r ett fil|verf|ringsprotokoll som ser till att dina filer |verf|rs korrekt. Filerna delas upp i mindre enheter, paket, som checksummekontrolleras. Om n}got fel finns i ett |verf|rt paket sker oms{ndning. Man kan skicka filer till och fr}n ABC80 med KERM. Programmet kr{ver flexskiva f|r att Kermit skall kunna anv{ndas. Om man bara har kassettbandspelare kan man endast anv{nda KERM som en terminal. Datorn beh|ver endast vara utrustad med 16K RAM, det spelar ingen roll vilken checksumma datorn har och 80-teckentillsats kan anv{ndas. Ett Kermit-program best}r av tv} delar. Kermitdelen tolkar kommandon som man matar in fr}n tangentbordet, det kan t ex vara en beg{ran om fil|verf|ring. Med terminaldelen kopplar man upp sig mot en annan dator och kan kommunicera genom att skriva och l{sa p} bildsk{rmen. Med ett tangenttryck hoppar man mellan de tv} delarna. 2 UPPSTART =========== Programmet KERM kan startas p} tre olika s{tt: o RUN KERM N{r programmet k|rs hamnar man direkt i Kermitdelen. o RUN parmprogram M|jlighet finns att skapa ett eller flera parmprogram som inneh}ller parameterinst{llningar. I st{llet f|r att beh|va st{lla alla parametrar i Kermiten varje g}ng man anv{nder programmet kan man st{lla dem en g}ng f|r alla och sedan spara dessa i ett parmprogram. Genom att skriva RUN st{lls parametrarna som man sj{lv vill, parmprogrammet g|r sedan CHAIN till KERM. Man kan skapa hur m}nga parmprogram man vill. o CHAIN "program" Om man sist i programmet KERM l{gger till en programrad som g|r CHAIN till valfritt BASIC-program kommer b}de KERM och det andra programmet att lagras i datorns minne. Det {r m|jligt att hoppa mellan de tv} programmen, t ex kan man g|ra CHAIN till texteditorn TED som d} kommer att f} ett extra val p} TED-menyn, n{mligen m|jligheten att hoppa till Kermit. J{mf|r kommandot QUIT (kapitel 3.9). 3 KOMMANDON ============ N{r man befinner sig i Kermitdelen anv{nder man sig av kommandon f|r att utr{tta det man vill. Nedan f|ljer en beskrivning av samtliga kommandon i bokstavsordning. I den syntax som anv{nds f|r att beskriva kommandon betyder hakarna frivilliga till{gg. Filnamn kan ibland anges med wildcards d{r fr}getecken ers{tter ett godtyckligt tecken och stj{rna ett eller flera tecken. Exempelvis betyder *.BAC alla BAC-filer. Eftersom wildcard-rutinen l{ser biblioteket p} flexskivan {r det inte s{kert att den fungerar p} vissa typer av DOS, i s} fall m}ste man ange filnamn utan wildcards varvid l{sning av skivan sker p} vanligt s{tt. N{r man matar in kommandon i Kermitdelen beh|ver man inte skriva hela kommandot. Det r{cker oftast med de f|rsta bokst{verna, i annat fall s{ger KERM ifr}n. 3.1 CLOSE ---------- Avbryter loggning eller dumpning och |ppen fil st{ngs. Se kommandona DUMP och LOG. 3.2 CONNECT ------------ Medf|r hopp till terminaldelen. F|r att }terv{nda till Kermitdelen m}ste man trycka p} den sk escape-tangenten som normalt {r CTRL-[, det {r m|jligt att med SET-kommandot byta escape-tangent. F|r att underl{tta f|r anv{ndaren beh|ver man i KERM inte anv{nda kommandot CONNECT f|r att hoppa till terminaldelen, det g}r lika bra med escape-tangenten. 3.3 DELETE filnamn -------------------------- Tar bort en eller flera filer fr}n flexskiva. F|r att ta bort flera filer m}ste wildcards anv{ndas, men d} {r det bra att k{nna till att om inte drive anges s} sker s|kning p} flera skivor. 3.4 DIR <,S> ------------------------------ DIR visar vad som finns p} flexskivorna. Storleken p} filerna visas om man skriver DIR,S. Urval kan ske genom att ange specifik drive och/eller filnamn med wildcards. 3.5 DUMP filnamn ------------------------ Med DUMP kan man s{nda iv{g textfiler precis som om man hade skrivit dem f|r hand i terminaldelen. N{r man skrivit in kommandot |ppnas filen och n{r man hoppar till terminaldelen b|rjar texten i filen att s{ndas iv{g. F|r att avbryta dumpningen innan hela filen s{nts iv{g }terv{nder man till Kermitdelen och anv{nder kommandot CLOSE. Observera att wildcards inte kan anv{ndas i filnamnet. 3.6 EXIT --------- F|r att l{mna programmet KERM och ta bort det helt ur minnet anv{ndes kommandot EXIT som har samma effekt som ett tryck p} datorns reset-knapp. Eventuell |ppen fil st{ngs. 3.7 HELP --------- Med kommandot HELP visas alla kommandon som finns p} bildsk{rmen. 3.8 LOG filnamn ----------------------- Om man vill logga allt som tas emot i terminaldelen p} en fil anv{nder man kommandot LOG. N{r man skrivit in kommandot |ppnas filen och n{r man hoppar till terminaldelen b|rjar allt som tas emot fr}n modemet samt allt som skrivs p} tangentbordet att loggas. F|r att avbryta loggningen hoppar man till Kermitdelen och anv{nder kommandot CLOSE. Om filen blir s} stor att skivan inte r{cker till s{nds ett XOFF (om XON/XOFF anv{nds) och ett felmeddelande visas. Observera att wildcards inte kan anv{ndas i filnamnet. 3.9 QUIT < filnamn> -------------------------- Med kommandot QUIT l{mnar man KERM och hamnar i BASIC. N{r man {r i BASIC kan man k|ra BASIC-program precis som vanligt och n{r som helst }terv{nda till KERM med Z=CALL(PEEK(65063)+256*PEEK(65064)+16) N{r man }terv{nder till KERM ligger BASIC-programmet kvar i minnet. Om det finns ett BASIC-program i minnet kommer det att exekveras n{r man hoppar till BASIC med QUIT. Om ett programnamn anges efter QUIT kommer KERM att ladda in detta program fr}n flexskiva och d{refter hoppa till BASIC och exekvera programmet (j{mf|r RUN i BASIC). Innan hopp sker till BASIC kommer alla |ppna filer att st{ngas. Genom att skriva QUIT TED kan man, om det inte redan {r gjort, starta upp texteditorn TED. Fr}n TED-menyn kan man sedan }terv{nda till KERM. Om man {r i BASIC och TED finns i minnet kan man hoppa till TED som vanligt med "RUN TED:". M|jligheten att ha BASIC-program i minnet samtidigt som KERM g|r datorn mycket flexibel. Med QUIT kan man t{nka sig att man anl{nder till ett menysystem d{r valfria rutiner kan ligga. Med ett val p} denna egna meny kan man t ex v{lja att hoppa tillbaka till KERM. Notera att om man har TED i minnet eller bara har 16K RAM i datorn s} kan man inte utnyttja BASIC-en till n}gra st|rre utsv{vningar. 3.10 RECEIVE < filnamn> ------------------------------ Med RECEIVE tar man emot filer som s{nds fr}n ett annat Kermit-program. Innan man anv{nder kommandot m}ste man i terminaldelen tala om f|r den andra datorn, den som man kommunicerar med, att den skall s{nda en fil. Hur man g|r det framg}r av dokumentation i v{rddatorn. D{refter, n{r den andra datorns Kermit-program b|rjar s{nda, hoppar man till Kermitdelen och anv{nder kommandot RECEIVE. Kermit-protokollet |verf|r namnet p} filerna som s{nds till mottagande dator och om man vill lagra en fil hemma hos sig under ett annat namn {n det den har i v{rddatorn anger man detta filnamn efter RECEIVE. Ibland {r det m|jligt att fr}n v{rddatorn beg{ra |verf|ring av flera filer p} en g}ng, i s} fall skall man inte ange n}got filnamn efter RECEIVE. Man kan avbryta fil|verf|ringen p} ett snyggt s{tt genom att trycka CTRL-X eller CTRL-Z. F|r att avbryta s{ndningen av en fil som |verf|rs trycker man CTRL-X varvid v{rddatorn forts{tter med n{sta fil om man beg{rt att den skall skicka fler filer p} en g}ng. Med CTRL-Z avbryter man s{ndningen dels av den fil som |verf|rs samt, om man beg{rt |verf|ring av flera filer, {ven dessa. D} man avbryter fil|verf|ring tas den fil som inte hunnit bli helt |verf|rd bort fr}n flexskivan. F|r att avbryta fil|verf|ringen med CTRL-X eller CTRL-Z kr{vs dock att v{rddatorn till}ter detta, om intte s} avbryts |verf|ringen p} ett brutalare s{tt. Det absolut h}rdaste s{ttet att avbryta RECEIVE p} {r att trycka p} escape-tangenten men d} f}r inte v{rddatorn reda p} att |verf|ringen avbrutits. Ofta kan man dock avbryta en v{rddators f|rs|k att s{nda p} ett lika h}rt s{tt, om inte s} slutar v{rddatorn att s{nda automatiskt efter en viss tid. 3.11 SAVE filnamn ------------------------- Med SAVE sparar man de inst{llningar man gjort med kommandot SET p} flexskiva. Ett BASIC-program skapas som, n{r det vid ett annat tillf{lle exekveras, g|r CHAIN till programmet KERM varvid alla sparade inst{llningar }ter tr{der i kraft. Genom att ange valfritt filnamn (utan wildcards) kan man spara olika parameterints{llningar i olika filer och p} s} vis snabbt starta KERM f|rberedd f|r kommunikation med en viss v{rddator. 3.12 SEND filnamn-1 <,filnamn-2> ---------------------------------------- F|r att s{nda filer till ett annat Kermit-program anv{nder man SEND. Innan man anv{nder kommandot i den egna datorn, m}sste man i terminaldelen tala om f|r v{rddatorn att man vill s{nda en fil. Dokumentation i andra datorn ber{ttar hur man g}r till v{ga med detta. D{refter hoppar man till Kermitdelen och sl}r in kommandot SEND f|ljt av ett filnamn som talar om vilken fil man vill s{nda. Det {r m|jligt att s{nda fler filer p} en g}ng om man anv{nder wildcards i filnamnet. Filnamn-2 (beh|ver inte anges) talar om under vilket namn som v{rddatorn skall lagra filen. Observera att ingen syntaxkontroll sker av detta andra filnamn s} d{r kan man skriva vad som helst under f|ruts{ttning att v{rddatorn f|rst}r detta. Om man anv{nder wildcards i det f|rsta filnamnet, och allts} beg{r |verf|ring av fler filer, skall man inte ange filnamn-2. Det {r m|jligt att avbryta fil|verf|ringen p} ett snyggt s{tt med CTRL-X och CTRL-Z precis som d} man anv{nder kommandot RECEIVE. CTRL-X avbryter s{nding av aktuell fil och forts{tter med n{sta medan CTRL-Z avbryter s{ndningen av alla filer. Avbrutna filer tas bort hos v{rddatorn under f|ruts{ttning att dess Kermitprogram klarar av att hantera avbrott med CTRL-X och CTRL-Z. Liksom d} man anv{nder RECEIVE kan man avbryta s{ndningen med escape-tangenten men d} f}r inte v{rddatorn reda p} att |verf|ringen slutat och den v{ntar p} mer data {nda tills den f}r timeout. 3.13 SET > ----------------------------- Med kommandot SET f|r{ndrar man v{rdet hos en parameter. Om man bara sl}r SET utan n}gon parameter listas alla tillg{ngliga parametrar och om man sl}r SET f|ljt av en parameter men utan n}got v{rde visas alla v{rden som denna parameter kan erh}lla. I kapitel fyra redovisas alla parametrar som finns. 3.14 SHOW ---------- F|r att se den aktuella inst{llningen p} alla parametrar anv{nder man kommandot SHOW. Om man vill {ndra v{rdet p} n}gon parameter anv{nds kommandot SET. 3.15 TED --------- Om texteditorn TED finns i minnet samtidigt som programmet KERM kan man hoppa fr}n Kermitdelen till TED-menyn med kommandot TED. F|r att hoppa tillbaka till Kermitdelen v{ljer man KERMIT p} TED-menyn. Notera att man i st{llet f|r att anv{nda kommandot TED kan anv{nda den s} kallade TEDESC-tangenten (se kapitel 4.21). Om n}gon fil {r |ppen st{ngs denna, ett meddelande visas p} sk{rmen och inget hopp sker till TED. Man f}r d} skriva in kommandot TED en andra g}ng om man fortfarande vill hoppa till TED. Detta beror p} att TED och KERM anv{nder samma bufferareor f|r l{sning/skrivning av filer. Kommandot TED ers{tts allts} med CLOSE (kapitel 3.1) om n}gon fil {r |ppen. 3.16 TYPE filnamn ------------------------- Om man vill titta p} inneh}llet i en fil som ligger p} flexskiva kan man anv{nda kommandot TYPE. Det {r m|jligt att titta p} b}de textfiler och BAC-filer. Om man vill g|ra en paus i listningen trycker man p} valfri tangent, f|r att forts{tta trycker man en andra g}ng p} en tangent. Om man vill stega en rad i taget anv{nder man mellanslagstangenten. F|r att avbryta listning trycker man CTRL-C. Wildcards kan inte anv{ndas i filnamnet. 4 PARAMETRAR ============= Det finns ett antal parametrar som p}verkar det s{tt som KERM arbetar p}. Samtliga parametrar kan st{llas in p} |nskat v{rde med kommandot SET (kapitel 3.13). 4.1 ACCESS ----------- Anger hur KERM skall bete sig n{r en fil tas emot med Kermit och en fil med samma namn redan finns p} flexskiva. PREPARE Skriv |ver den gamla filen. KILL Ta bort den gamla filen, skapa d{refter den nya. STOP Avbryt |verf|ringen av filen. 4.2 BAUD --------- \verf|ringshastighet via V24-porten. F|ljande v{rden {r till}tna (mottagningshastighet anges f|rst): 300/300, 1200/75, 75/1200, 1200/1200, 2400/2400, 4800/4800 4.3 CHECK ---------- Typ av checksummeber{kning som skall ske vid |verf|ring av filer med KERM. Varje paket som s{nds f|rses med en checksumma som kan vara en eller tv} bytes l}ng. Det {r st|rre sannolikhet att den checksumma som bara best}r av en byte feltolkas men den g}r } andra sidan (f|rsumbart) snabbare att |verf|ra. Om v{rddatorns Kermit inte klarar av den tv} bytes l}nga checksumman kommer enbytechecksumma att anv{ndas. 4.4 DEBUG ---------- Med debug-funktionen kan man se vad de olika paket som s{nds verkligen inneh}ller. F|ljande v{rden finns: OFF Debug-funktionen avslagen. PACKET Visa alla paket och deras inneh}ll p} bildsk{rmen. DUMP Logga alla tecken som s{nds och tas emot i datorns RAM-minne med start p} adress 135:0 (34560). Med l{mpligt BASIC-program kan man sedan PEEK-a fram tecknen. Notera att detta bara kan g|ras om man har 32K RAM-minne. OBS! Metoden kan vara farlig eftersom ev inneh}ll i minnet f|rst|rs. Om t ex TED finns i minnet f|rst|rs programmet TED! 4.5 DUPLEX ----------- Anger om de tecken som s{nds fr}n terminaldelen i KERM skall visas p} bildsk{rmen eller ej. Normalt skall de inte g|ra det, ist{llet ekar v{rddatorn tillbaka alla tecken som s{nds. Till}tna v{rden {r: HALF Iv{gs{ndna tecken visas p} bildsk{rmen. FULL V{rddatorn s{nder tillbaka alla iv{gs{nda tecken. 4.6 EOL -------- EOL {r det tecken som avslutar varje paket i Kermit. Normalt {r detta 13 (CR) men kan {ndras. Till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. 4.7 ESCAPE ----------- Den tangent som man anv{nder f|r att hoppa mellan Kermitdelen och terminaldelen i KERM kallas escape-tangent. Normalv{rdet {r 27 (CTRL-[) men kan {ndras. Till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. 4.8 FILE --------- Kermit skiljer p} textfiler och bin{rfiler. Textfiler {r filer som endast inneh}ller tecken med ASCII-v{rden 0-127 (en fil som kan l{sas in i en editor eller ordbehandlare) medan en bin{rfil kan inneh}lla bytes med v{rden 0-255. Innan man s{nder en fil med Kermit m}ste man tala om vad f|r typ av fil det r|r sig om, detta g|r man i KERM med FILE-parametern. F|rljande v{rden finns: TEXT Textfil BIN Bin{rfil (t ex .BAC och .ABS) AUTO KERM k{nner automatiskt av vilken filtyp det {r. Detta fungerar p} text-, BAC- och ABS- filer. 4.9 FLOW --------- FLOW anger om fl|deskontroll skall anv{ndas eller inte. Till}tna v{rden {r: OFF Ingen fl|deskontroll. XON/XOFF Fl|deskontroll med XON och XOFF. 4.10 LENGTH ------------ Med LENGTH kan man {ndra den maximala paketl{ngden som KERM skall ta emot. Vid d}lig f|rbindelse kan man minska detta v{rde f|r att p} s} vis f} s{krare |verf|ring n{r man tar emot filer. Observera att man inte kan p}verka den maximala paketl{ngd som KERM skall anv{nda n{r filer s{nds, det beror p} att denna maxl{ngd best{ms av den andra datorns Kermit. Till}tna v{rden p} LENGTH {r 20-94. 4.11 MARKER ------------ MARKER {r det tecken som inleder varje paket i Kermit. Normalt {r detta 1 (CTRL-A) men kan {ndras. Till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. 4.12 NEWLINE ------------- Med NEWLINE kan man, n{r man befinner sig i terminaldelen, f} mottaget LF att tolkas som CRLF samt att CRLF s{nds n{r man trycker p} RETURN. Detta anv{nds vid kommunikation med vissa v{rddatorer. Till}tna v{rden {r ON och OFF. 4.13 NUMPAD ------------ Somliga v{rddatorer kr{ver att ett paket ska f|reg}s av ett antal PAD-tecken. Antalet PAD-tecken anges med parametern NUMPAD. Normalt {r NUMPAD satt till noll, till}tna v{rden {r 0-127. 4.14 PADCHAR ------------- Anger vilket PAD-tecken som skall f|reg} ett paket. Normalt anv{nds ej n}gra PAD-tecken, se parametern NUMPAD. Till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. 4.15 PARITY ------------ PARITY anger den paritet som skall anv{ndas vid |verf|ringen b}de i Kermitdelen och i terminaldelen. F|ljande v{rden finns: NONE Paritetsbiten anv{nds inte. Detta {r att rekommendera vid |verf|ring av bin{rfiler med Kermit (under f|ruts{ttning att v{rddatorn klarar PARITY NONE). Paritetsbiten kan anv{ndas f|r data och |verf|ringen g}r d{rf|r 50% snabbare. SPACE Paritetsbiten s{tts alltid till noll. MARK Paritetsbiten s{tts alltid till ett. EVEN Antalet ettor i varje byte som s{nds {r alltid j{mt. ODD Antalet nollor i varje byte som s{nds {r alltid udda. 4.16 PAUSE ----------- Om v{rddatorn har sv}rt att h}lla samma h|ga tempo i |verf|ringen som KERM kan man med hj{lp av parametern PAUSE f} en paus innan KERM s{nder iv{g ett paket. Pausens l{ngd anges i tiondels sekunder och till}tna v{rden {r 0-127. Ett v{rde p} 10 medf|r allts} en sekunds paus. 4.17 QBIN ---------- Om man inte anv{nder PARITY NONE kan inte paritetsbiten i en byte anv{ndas f|r att f|ra |ver data. Om man skall s{nda bin{rfiler tvingas man d} i Kermit att dela upp en byte som {r st|rre {n 127 i tv} bytes. Man kan s{ga att man placerar ett shifttecken f|re den byte som skall s{ndas liksom man p} ett tangentbord anv{nder shifttangenten f|r att f} flera funktioner p} en tangent. Det tecken som skall vara "shifttecken" kallas QBIN. Normalt {r detta 38 (&) men kan {ndras, till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. 4.18 QCTL ---------- Kontrolltecken som ing}r i en fil som man s{nder m}ste "prefixas" med ett tecken f|re (j{mf|r QBIN!). Det tecken som placeras f|re kontrolltecken kallas QBIN. Till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127, normalv{rde 34 (#). 4.19 REPT ---------- Om det i en fil som |verf|rs med Kermit f|rekommer fler {n tre tecken i f|ljd som {r exakt lika s} packas dessa ihop till tre bytes. Det tecken som inleder denna trio kallas REPT och {r normalt 126 (~). Tiil}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. 4.20 RETRY ----------- Om ett paket inte |verf|rs korrekt till}ter Kermit att ett antal omf|rs|k g|rs. Antalet omf|rs|k s{tts med parametern RETRY (normalt fem). Till}tna v{rden {r 1-30. 4.21 TEDESC ------------ Om texteditorn TED finns i minnet samtidigt som KERM kan man med en tangenttryckning l{mna antingen terminaldelen eller Kermit-delen f|r att hoppa till TED. N{r man p} TED-menyn v{ljer att }terg} kommer man att hoppa till terminaldelen eller Kermit-delen beroende p} varifr}n man utgick. Den tangent som skall anv{ndas f|r att hoppa till TED kan v{ljas med parametern TEDESC. Om ingen TEDESC |nskas kan v{rdet s{ttas till samma som ESCAPE. Till}tna v{rden {r ASCII-koder 0-127. Notera att ett tryck p} TEDESC-tangenten {r detsamma som att anv{nda kommandot TED om man befinner sig i Kermit-delen. 4.22 TEDMODE ------------- Om man har texteditorn TED i minnet samtidigt som KERM kan man, n{r man {r i terminaldelen, logga konversationen i TED eller s{nda iv{g text som finns i TED. Parametern TEDMODE kan f} f|ljande v{rden: OFF Varken s{nd eller logga. SEND S{nd iv{g texten som finns i TED. S{ndningen b|rjar inte f|rr{n man hoppat till terminaldelen. SAVE Sparar konversationen i terminaldelen i TED. 4.23 TIMEOUT ------------- N{r filer s{nds med Kermit }ker paket fram och tillbaka. Om ett paket inte anl{nder ligger KERM och v{ntar ett visst antal sekunder innan timeout sker. Om antalet omf|rs|k (se parametern RETRY) fortfarande {r st|rre {n noll l{gger sig KERM }ter i v{nteloop. N{r alla omf|rs|k gjorts avbryts fil|verf|ringen. Timeout-tiden, som anges i sekunder, kan st{llas. KERM's normalv{rde {r 10 sekunder vilket {r lagom f|r att hinna skriva och l{sa p} flexskiva. Till}tna v{rden {r 1-30 sekunder. 5 TIPS VID PROBLEM =================== Data|verf|ring {r en komplicerad process och kan misslyckas av olika anledningar. H{r f|ljer n}gra tips: Om telef|rbindelsen {r d}lig kan man prova att minska den maximala paketl{ngden, p} s} vis |kar sannolikheten att man f}r |ver ett paket till den andra sidan. Checksummetyp tv} b|r anv{ndas. Maximala antalet omf|rs|k som ska g|ras kan |kas. Anv{nd s} l}g hastighet som m|jligt, helst 300/300 baud. F}r man TIMEOUT pga att v{rddatorn v{grar acceptera mottagna paket skall man |ka PAUSE-parameterns v{rde. Det {r vanligt att v{rddatorn f|rs|ker rensa sin mottagningsbuffer samtidigt som KERM b|rjar s{nda, en liten paus f|re varje paket som s{nds ger v{rddatorn tid att f|rbereda sig f|r mottagning. KERM {r mycket snabb, ofta alltf|r snabb! Har man problem med att |verf|ra bin{rfiler anv{nder man troligen felaktig paritet. Se till att KERM anv{nder samma paritet som v{rddatorn. F|r att kunna anv{nda paritet NONE kr{vs att v{rddatorn klarar av detta. En l}ngsam flexskiveenhet kan medf|ra att v{rddatorn ofta r}kar ut f|r TIMEOUT. \ka d} v{rdet p} parametern TIMEOUT. 6 DIVERSE \VRIGT ================= Under mottagning och s{ndning av filer med Kermit visas information om |verf|ringen p} bildsk{rmen. Det som visas {r filnamn, antal oms{ndningar (hur m}nga paket som inte |verf|rts korrekt och d{rf|r m}ste s{ndas om), antalet |verf|rda paket, antalet bytes data, antal block i filen (blocksiffran {r tyv{rr ej exakt) samt status. F|ljande kan }terfinnas i statusf{ltet: (nn) Filstorlek vid SEND, endast om wildcards anges. ERR nn Ett fel har intr{ffat, se ABC80's fellista. CTRL-X KERM-anv{ndaren har tryckt CTRL-X. CTRL-Z KERM-anv{ndaren har tryckt CTRL-Z. FLUSH \verf|ringen avbruten med CTRL-X eller CTRL-Z, filen borttagen om kommandot var RECEIVE. OK \verf|ringen av denna fil klar, filen st{ngd. Terminaldelen i KERM lagrar alla inkomna tecken i en buffer innan de skrivs ut p} bildsk{rmen. Om 64 eller fler tecken lagras i bufferten s{nds ett XOFF (om XON/XOFF anv{nds) och f|rst n{r det finns 32 eller f{rre tecken i bufferten s{nds ett XON. Detta ger |kad performance d} man anv{nder LOG f|r att spara data p} fil. Om man har TED i minnet samtidigt som KERM kommer TED's LIB-rutin att bytas ut n{r man fr}n TED-menyn hoppar till KERM f|rsta g}ngen. Detta g|rs f|r att spara RAM-minne och kan ses p} texten som talar om hur mycket utrymme som finns p} skivorna, den kommer att vara p} engelska. Programmet KERM s{nker stacken och lagrar sin maskinkod mellan den s{nkta stacken och DOS-buffertarna. Allt utrymme ovanf|r stacken f}r anses som upptaget eftersom KERM anv{nder stora areor f|r buffertar av olika slag. Om man l{mnar KERM med kommandot QUIT kommer stackpekaren att beh}lla det s{nkta v{rdet. Det betyder att programmet KERM finns kvar intakt i minnet och kan }teranv{ndas med Z=CALL(PEEK(65063)+256*PEEK(65064)+16) Om man vill ta bort programmet KERM ur minnet utan att trycka p} reset kan man g|ra QUIT till ett BASIC-program som }terst{ller stackpekaren till normalv{rde. Om programmet d{refter g|r CHAIN "" {r KERM borttaget och datorn fungerar som om KERM aldrig anv{nts. Man kan {ven g|ra QUIT till ett parmprogram (se kommando SAVE, kapitel 3.11) f|r att p} s} vis starta upp KERM med andra parametrar.