1 REM Ins{nd av Lennart Einarsson <6554> 1986-05-25 16.56.31 10 REM =======XAGYGS TORN ======= 20 REM ! ! 30 REM ! ABC80 SPEL 40tkn & 16k ! 40 REM ! ! 50 REM ! Ett sv}rt och roande ! 60 REM ! spel. ! 70 REM ! Ins{nt av <6554> ! 80 REM ! ! 90 REM =======XAGYGS TORN ======= 100 IF PEEK(590)<>40 ; INP(3) 110 GOSUB 870 120 ; "M|t j{ttegetingar, zombies, v{ttar och" 130 ; "hydror i din ABC80." 140 ; 150 ; "Vill du ha instruktioner ? (J/N)"; 160 GET A1$ : IF A1$="J" OR A1$="j" 170 ELSE IF A1$="N" OR A1$="n" 860 ELSE 160 170 GOSUB 870 : ; "Ditt m}l {r att ta dig igenom tio" 180 ; "v}ningar i XAGYGS TORN och ut genom" 190 ; "utg}ngen d{r. I din v{g st}r tornets" 200 ; "m{rkliga labyrinter och dess farliga" 210 ; "inv}nare. Det finns ocks} guldskatter" 220 ; "efter tidigare {ventyrare." 230 ; "Sv}righetsgrad 1 {r l{ttast, 10 {r" 240 ; "sv}raste. Du b|rjar med 50 guldmynt p}" 250 ; "fickan. Innan du intr{der labyrinten" 260 ; "s} inhandlas de vapen du vill ha." 270 ; "F|r varje vapen trycker du (J) om du" 280 ; "vill ha det. Om du inte vill ha det s}" 290 ; "trycker du bara p} RETURN tangenten." 300 ; 310 ; TAB(3)"TRYCK RETURN N[R DU L[ST KLART"; 320 GET A1$ 330 GOSUB 870 : ; "Vid spelets start befinner du dig uppe" 340 ; "i v{nstra h|rnet av sk{rmen. Direkt" 350 ; "till v{nster ser du |ppningen du kom" 360 ; "igenom. N}gonstans p} sk{rmen syns ett" 370 ; "U. Detta markerar en trappa som leder" 380 ; "upp}t. F|r trappor ned}t (vilket inte" 390 ; "finns p} f|rsta v}ningen) syns ett D." 400 ; "P} sk{rmen visas vilken v}ning du {r" 410 ; "p} (1 ib|rjan), hur mycket guldmynt du" 420 ; "har, hur m}nga monster du d|dat och" 430 ; "hur mycket skador du sj{lv har, vid" 440 ; "100%-iga skador {r du d|d." 450 ; 460 ; TAB(3)"TRYCK RETURN N[R DU L[ST KLART"; 470 GET A1$ 480 GOSUB 870 : ; "F|r att komma n}n vart m}ste du" 490 ; "trycka p} vissa knappar. Varje tryck" 500 ; "f|r dig ett steg i angiven riktning:" 510 ; : ; 520 ; SPACE$(18)"Upp" : ; : ; SPACE$(19)"E" : ; : ; SPACE$(8)"V{nster S"SPACE$(5)"D H|ger" 530 ; : ; SPACE$(19)"X" : ; : ; SPACE$(18)"Ner" 540 ; : ; 550 ; TAB(3)"TRYCK RETURN N[R DU L[ST KLART"; 560 GET A1$ 570 GOSUB 870 : ; "Tv} saker kan h{nda dig under ditt" 580 ; "utforskande av tornet." 590 ; "F|r det f|rsta kan du hitta guldmynt." 600 ; "Detta anges med en liten ljudsignal" 610 ; "och en ny siffra vid GULD. N{r du" 620 ; "samlat tillr{ckligt mycket pengar kan" 630 ; "du g} ut vid f|rsta v}ningen f|r att" 640 ; "k|pa fler vapen till din arsenal och" 650 ; "f|r att hitta guld m}ste du g} omkring" 660 ; "och n{stan rammla |ver det. M{ngden {r" 670 ; "dessutom beroende av vilken v}ning du" 680 ; "befinner dig p}." 690 ; "N{r ett monster dyker upp visas det p}" 700 ; "sk{rmen som en r|rlig punkt i din" 710 ; "n{rhet. Om du vill kan du f|rs|ka fly." 720 ; 730 ; TAB(3)"TRYCK RETURN N[R DU L[ST KLART"; 740 GET A1$ 750 GOSUB 870 : ; "N{r ett monster {r intill dig kan du" 760 ; "anfalla det. F|rst v{ljer du vapen med" 770 ; "att trycka p} en siffra. D{refter" 780 ; "sl}r eller hugger du mot monstret," 790 ; "riktningarna {r f|ljande:" 800 ; 810 ; SPACE$(18)"Upp" : ; : ; SPACE$(19)"Y" : ; : ; SPACE$(8)"V{nster G"SPACE$(5)"H H|ger" 820 ; : ; SPACE$(19)"B" : ; : ; SPACE$(18)"Ner" 830 ; 840 ; TAB(3)"TRYCK RETURN N[R DU L[ST KLART"; 850 GET A1$ 860 GOSUB 870 : ; CUR(10,8)"D} laddar vi spelet d} !" : CHAIN "XAGYGS" 870 ; CHR$(12) 880 ; CHR$(151)CUR(1,13)"7###########k" 890 ; CHR$(151)CUR(2,13)"5XAGYGS TORNj" 900 ; CHR$(151)CUR(3,13)"-,,,,,,,,,,,." 910 ; : ; : RETURN