1 REM Ins{nd av Petter Stahre <4501> 1985-04-23 15.40.00 100 ! L{s filen INKA.TXT f|r information... 110 ! 120 ! ------------------------------------------- 130 ! & INKA-STATYETTENS HEMLIGHET 140 ! & 150 ! & Ett adventure f|r ABC800/802/806 160 ! & Av Petter Stahre <4501> 170 ! & 180 ! & Hitta den g|mda Inka-statyetten och f|r den 190 ! & till ett museum. 200 ! & Obs... dessa Inka-indianer {lskar dalar!! 210 ! & 220 ! & Trotsa f|rbannelsen!! 230 ! & 240 ! ------------------------------------------- 250 ! Om du har fr}gor s} skriv till mig p} MSG systemet!! 260 ! 270 RESTORE 2560 280 EXTEND : FLOAT : OPTION BASE 0 : DIM Hj{lp$=80 290 DIM Platstext$(26) : DIM Plats(26,4) : FOR I%=1% TO 26% : READ Platstext$(I%) : FOR A%=1% TO 4% : READ Plats(I%,A%) : NEXT A% 300 NEXT I% 310 Antal=13 320 DIM Sak$(Antal),Ben{mning$(Antal) : DIM Sak(Antal) 330 RESTORE 3260 : FOR I%=1% TO Antal : READ Sak$(I%),Ben{mning$(I%) : READ Sak(I%) : NEXT I% 340 ; CHR$(12,13,10,13,10,13,10) MAG CHR$(8) 'V{lkommen till.....' 350 ; : ; EL CYA CHR$(8,8) ' Inka-statyettens f|rbannelse' 360 ; CHR$(13,10,13,10,13,10) GRN CHR$(8) 'Klart 1985-02-20' 370 ; : ; : ; MAG CHR$(8) 'Av Petter Stahre <4501>' 380 ; CUR(15,0) 'Tryck f|r att b|rja {ventyret'; : GET A$ : IF NOT ASCII(A$)=13 THEN 380 390 ; CHR$(12) 400 Platsnummer=1 410 Z=FNBeskriv 420 ; 'St{mmningen {r l}g. Pl|tsligt b|rjar en gammal man och prata om n}gonting helt obegripligt.' 430 ; : ; '"Vill ni h|ra p} mig? Jag {r den siste mannen fr}n Inka-stammen. F|r ca 50 }r sedan bodde Inka-folket bland bergen cirka 20 mil h{rifr}n.'; 440 ; ' Inka folkets h|vding dog vid en tidig }lder av 15 }r. Innan han dog sa han till sitt folk : "V}ran statyett finns i v}rat heliga tempel."' 450 ; 'Jag har bevis f|r att statyetten finns!!", sa den gamle mannen och tog fram en liten flisa av rent guld. "Detta {r en flisa utav statyetten.' 460 ; 'Allt jag beg{r av er f|r att jag ber{ttar detta {r att ni betalar min begravning."' 470 ; 'Ingen trodde p} den gamle mannen men gick med p} att betala hans begravning.' 480 ! H{ndelser 490 IF Platsnummer=7 AND Orm=0 THEN Orm=1 : ; 'I det fuktiga gr{set l}g en gr|n bladorm. Ormen reagerade blixtsnabbt och hugger dig i foten. Du m}ste'; 500 IF Platsnummer=7 AND Orm=1 ; ' f} tag i ett botmedel snabbt.' 510 IF Orm>0 Orm=Orm+1 520 IF Orm=7 ; 'Giftet fr}n ormen har nu blandats upp i allt ditt blod. Det {r f|rsent att g|ra n}gonting. Du d|r i sv}ra sm{rtor. Inka-statyettens '; 530 IF Orm=7 ; 'f|rbannelse har tagit dej.' : GOTO 3100 540 IF Platsnummer=16 AND Sjuk=0 THEN Sjuk=1 : ; 'Pl|ttsligt uppt{cker du sm} prickar p} dina armar. Du har drabbats av en m{rkligsjukdom. Du kommer'; 550 IF Platsnummer=16 AND Sjuk=1 ; ' inte att klara dig l{nge till.' 560 IF Sjuk>0 Sjuk=Sjuk+1 570 IF Sjuk=7 ; 'Sjukdomen tog k}l p} dig. Inka-statyettens f|rbannelse tog dig.' : GOTO 3100 580 ! ########################### Vad g|r du ?? ############################### 590 A=23 600 IF Stock=1 AND Platsnummer=22 ; 'Stocken flyter iv{g.' 610 Stock=0 620 ; CUR(A,0) GRN CHR$(8) 'Vad g|r du ?' 630 Svar$=FNInmat$(22,13,20) 640 ; 650 RESTORE 3080 660 IF Svar$='UNDERS\K' THEN 1700 670 IF Svar$='SLUTA' THEN 3100 680 IF Svar$='NAV' Z=FNNav : GOTO 600 690 IF Svar$='INV' Z=FNInv : GOTO 600 700 IF INSTR(1,Svar$,'J[VLA')>0 ; 'Jag gl|mmer det sista du sa !!' : GOTO 600 710 IF INSTR(1,Svar$,'HELVETE')>0 ; 'S} sv}rt {r det v{l inte??' : GOTO 600 720 IF Svar$='HJ[LP' THEN 1750 730 IF Svar$='V[NTA' THEN 2520 740 FOR I%=1% TO 4% : READ S$ : READ S : IF S$=Svar$ THEN 860 ELSE NEXT I% 750 IF Svar$='TITTA' OR Svar$='T' THEN 930 760 H}l=INSTR(1,Svar$,' ') : IF H}l=0 ; RED CHR$(8) 'Anv{nd TV] ord eller N,S,V,\,INV,NAV,SLUTA,T,TITTA,V[NTA,HJ[LP' : GOTO 620 770 Del1$=MID$(Svar$,1,H}l-1) 780 IF LEN(Del1$)=LEN(Svar$)-1 THEN Svar$='FEL' : GOTO 760 790 Del2$=MID$(Svar$,H}l+1,LEN(Svar$)-H}l) 800 RESTORE 3090 : FOR I%=1% TO 18% : READ Ord$ : IF Ord$=Del1$ THEN 820 ELSE NEXT I% 810 GOTO 830 820 ON I% GOTO 950,950,1040,1110,1210,1260,1280,1400,1460,1540,1620,1680,1750,1800,1940,2410,2520,1280 830 ; 'Jag vet inte vad "' Del1$ '" {r f|r n}gonting.' : GOTO 620 840 GOTO 600 850 ! ######################################################################### 860 S=Plats(Platsnummer,S) 870 IF S=0 ; 'Du kan inte g} dit}t.' : GOTO 840 880 IF S>100 THEN ON S-100 GOTO 900,910,920 890 Platsnummer=S : Z=FNBeskriv : GOTO 480 900 ; 'Du kan inte simma.' : GOTO 840 910 ; 'Djungeln {r f|r sn}rig d{r.' : GOTO 840 920 ; 'Det finns ingen g}ng dit}t.' : GOTO 840 930 Z=FNBeskriv 940 GOTO 600 950 ! TA 960 Test=0 970 FOR I%=1% TO Antal : IF Sak(I%)=Platsnummer AND INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(I%))>0 THEN 990 ELSE NEXT I% 980 ; 'Jag kan inte hitta n}gon "' Del2$ '" h{r.' : GOTO 600 990 FOR A%=1% TO Antal : IF Sak(A%)=0 Test=Test+1 1000 NEXT A% 1010 IF Test=4 ; 'Du orkar inte b{ra mera.' : GOTO 600 1020 Sak(I%)=0 : ; 'Du tar ' Sak$(I%) '.' 1030 GOTO 600 1040 ! SL[PP 1050 FOR I%=1% TO Antal : IF INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(I%))>0 THEN 1070 ELSE NEXT I% 1060 ; 'Du har inte tagit n}gon "' Del2$ '".' : GOTO 600 1070 IF NOT Sak(I%)=0 THEN 1060 1080 ; 'Du sl{pper ' Sak$(I%) '.' 1090 Sak(I%)=Platsnummer 1100 GOTO 600 1110 ! G] 1120 IF Del2$='FLOTTE' ; 'Det g}r inte!!' : GOTO 600 1130 IF NOT INSTR(1,Del2$,'B]T')>0 ; 'Du kan inte g} ombord p} en "' Del2$ '".' : GOTO 600 1140 IF NOT Platsnummer=3 ; 'Du st}r inte bredvid b}ten.' : GOTO 600 1150 IF INSTR(1,Del2$,'B]T')>0 THEN 1160 1160 IF NOT Sak(9)=0 ; 'Du har ingen biljett.' : GOTO 600 1170 IF B}t=1 ; 'Du st}r redan p} den.' : GOTO 600 1180 ; 'Du g}r ombord p} b}ten. Kaptenen kollar din biljett och s{ger att den {r okey.' 1190 B}t=1 1200 GOTO 600 1210 ! [T 1220 IF Sak(7)=0 AND INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(7))>0 THEN 1250 1230 IF INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(7))>0 ; 'Du har ingen ' Del2$ '.' : GOTO 600 1240 ; '"' Del2$ '" smakar inget vidare. Jag v{grar {ta.' : GOTO 600 1250 IF Sjuk>0 ; : ; 'Pollen fr}n blomman g|r att du k{nner dig starkare och din sjukdom f|rsvinner.' : ; : Sak(7)=-1 : Sjuk=-1 : GOTO 600 1260 ! K\P 1270 ; 'Jag {r ingen s}dan d{r prylgalning!!!! Jag k|per inte en "' Del2$ '".' : GOTO 600 1280 ! OFFRA 1290 IF INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(2))>0 AND Sak(2)=0 Sak(2)=-1 : GOTO 1330 1300 IF INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(10))>0 AND Sak(10)=0 Sak(10)=-1 : GOTO 1360 1310 IF INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(2))>0 OR INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(10))>0 ; 'Du har ingen "' Del2$ '".' : GOTO 600 1320 ; 'Du kan inte offra "' Del2$ '".' : GOTO 600 1330 ; : ; 'Du offrar ' Sak$(2) ' till en gud.'; 1340 IF Orm>0 ; : ; 'Pl|tsligt k{nner du att bettet fr}n ormen inte k{nns l{ngre. Ormbettet finns inte l{ngre p} din fot.' : ; : Orm=-1 : GOTO 600 1350 ; : GOTO 600 1360 ; : ; 'Du ger/offrar "' Sak$(10) '".'; 1370 IF Platsnummer=3 AND B}t=1 ; : ; 'Kaptenen p} b}ten tar checken och seglar dig nef|r floden. Efter en stund hoppardu av intill en stor djungel.' 1380 IF Platsnummer=3 AND B}t=1 B}t=0 : S=4 : GOTO 890 1390 ; : GOTO 600 1400 ! PADDLA 1410 IF INSTR(1,Del2$,'B]T')>0 ; 'Testa "PADDLA FLOTTE".' : GOTO 600 1420 IF NOT INSTR(1,Del2$,'FLOTTE')>0 ; 'Du kan inte paddla en "' Del2$ '".' : GOTO 600 1430 IF NOT Flotte=1 OR NOT Platsnummer=12 ; 'H{r finns ingen flotte.' : GOTO 600 1440 ; : ; 'Du st{ller dig p} flotten och paddlar dig |ver till andra sidan. Men n{r du har kommigt |ver tar en stark str|m flotten och den flyter iv{g.' 1450 Flotte=-1 : Platsnummer=14 : Z=FNBeskriv : GOTO 600 1460 ! BYGG 1470 IF INSTR(1,Del2$,'B]T')>0 ; 'F|rs|k "BYGG FLOTTE".' : GOTO 600 1480 IF NOT INSTR(1,Del2$,'FLOTTE')>0 ; 'Du kan inte bygga en "' Del2$ '".' : GOTO 600 1490 IF NOT Sak(3)=0 ; 'Du har ingenting och bygga en flotte med.' : GOTO 600 1500 IF NOT Sak(11)=0 ; 'Du m}ste ha n}gonting att f{sta br{dorna med.' : GOTO 600 1510 IF Flotte=1 ; 'Du har redan byggt en flotte.' : GOTO 600 1520 IF NOT Platsnummer=12 ; 'H{r finns inte nog med plats f|r att bygga en flotte!!' : GOTO 600 1530 ; 'Du bygger en flotta av br{dor f{sta med ' Sak$(11) '.' : Flotte=1 : Sak(11)=-1 : Sak(3)=-1 : GOTO 600 1540 ! T[ND 1550 IF INSTR(1,Del2$,'RAKET')>0 THEN 1570 1560 ; 'Du kan inte t{nda "' Del2$ '".' : GOTO 600 1570 IF NOT Sak(4)=0 ; 'Du har ingen raket.' : GOTO 600 1580 IF NOT Sak(12)=0 ; 'Du har ingenting och t{nda den med.' : GOTO 600 1590 IF NOT Sak(5)=0 ; : ; 'Du t{nder n|draketen. Din helikopter som spanar runt djungeln ser raketen och kommer ner. F|raren s{ger "Men vart har du '; 1600 IF NOT Sak(5)=0 ; 'statyetten??" F|raren ger dig en ny raket och f|rsvinner.' : ; : GOTO 600 1610 ; 'Du t{nder n|draketen och efter en stund kommer din helikopter och h{mtar dig.' : GOTO 3190 1620 ! HOPPA 1630 IF INSTR(1,Del2$,'STOCK')>0 THEN 1650 1640 IF NOT INSTR(1,Del2$,'STOCK')>0 ; 'Du kan ej h}lla dig kvar i den.' : GOTO 600 1650 IF NOT Platsnummer=22 ; 'H{r finns ingen stock.' : GOTO 630 1660 IF NOT Stock=1 ; 'H{r finns ingen stock {nnu.' : GOTO 620 1670 ; 'Du hoppar upp p} stocken som flyter ut p} sj|n och kommer ut i en vacker dal.' : ; : Platsnummer=23 : Z=FNBeskriv : GOTO 600 1680 ! UNDERS\K 1690 IF NOT INSTR(1,Del2$,'PLATS')>0 ; 'Du kan bara unders|ka en plats!!' : GOTO 600 1700 Test=0 1710 FOR I%=1% TO Antal : IF Sak(I%)-100=Platsnummer Test=1 : Sak(I%)=Sak(I%)-100 1720 NEXT I% 1730 IF Test=1 ; 'Du hittade n}gonting!!' : GOTO 600 1740 ; 'Du unders|ker platsen men hittar ingenting.' : GOTO 600 1750 ! HJ[LP 1760 RESTORE 3430 : FOR I%=1% TO 8% : READ Rum : Hj{lp$='' : READ Hj{lp$ : IF Rum=Platsnummer ; : ; Hj{lp$ : ; : GOTO 600 1770 NEXT I% 1780 ; 'F|rs|k sj{lv!!' 1790 GOTO 600 1800 ! L[S 1810 IF INSTR(1,Del2$,Ben{mning$(13))>0 THEN 1860 1820 IF NOT Sak(8)=0 ; 'Du har ingen bok.' : GOTO 600 1830 ; 'I boken st}r det :' 1840 ; 'Djungelblomman har en mycket speciell pollen som tidigare anv{nts som botemedel mot sv}ra sjukdommar.' 1850 ; 'Sedan st}r det om diverse odlingsv{xter.' : GOTO 600 1860 IF NOT Sak(13)=0 ; 'Du har inget pergament.' : GOTO 600 1870 ; : ; 'V{lkommen till {ventyret "Inka-statyettens f|rbannelse"' 1880 ; 1890 ; 'Programmet {r f|rfattat och programmerat av Petter Stahre.' 1900 ; 1910 ; 'G}r det d}ligt? "HJ[LP" kan ibland vara andv{ndbart.' 1920 ; 1930 ; 'Ha det s} trevligt och forts{tt att leta efter Inka-statyetten M V H Petter Stahre 85-02-20' : ; : GOTO 600 1940 ! GR[V 1950 IF NOT INSTR(1,Del2$,'MARK')>0 ; 'Testa "GR[V MARK".' : GOTO 600 1960 IF NOT Platsnummer=25 ; 'H{r g}r inte att gr{va.' : GOTO 600 1970 IF NOT Sak(12)=425 ; 'H{r finns ingenting.' : GOTO 600 1980 ; 'Du gr{ver i marken med dina h{nder. Du hittar n}gonting.' : Sak(12)=Sak(12)-400 : GOTO 600 1990 DEF FNBeskriv 2000 ; 2010 ; Platstext$(Platsnummer) 2020 Test=0 : Test2=0 : ; 'H{r finns '; 2030 FOR I%=1% TO Antal : IF NOT Sak(I%)=Platsnummer THEN 2070 2040 Test=1 : IF Test2=0 Test2=1 : GOTO 2060 2050 ; ', '; 2060 ; Sak$(I%); 2070 NEXT I% 2080 IF Test=0 ; 'ingenting'; 2090 ; '.' 2100 IF Platsnummer=3 AND B}t=1 ; 'Du st}r p} b}ten och v{ntar p} avg}ng.' 2110 IF Platsnummer=12 AND Flotte=1 ; 'Bredvid vattnet finns en flotte.' 2120 RETURN 0 2130 FNEND 2140 DEF FNNav 2150 ; 2160 ; 'Du kan g} }t '; 2170 Test=0 2180 FOR I=1 TO 4 2190 IF Plats(Platsnummer,I)=0 OR Plats(Platsnummer,I)>26 THEN 2260 2200 IF Test=0 Test=1 : GOTO 2220 2210 ; ', '; 2220 IF I=1 ; 'norr'; 2230 IF I=2 ; 's|der'; 2240 IF I=3 ; 'v{st'; 2250 IF I=4 ; '|st'; 2260 NEXT I 2270 ; '.' : ; 2280 RETURN 0 2290 FNEND 2300 DEF FNInv 2310 ; : ; 'Du b{r p} '; 2320 Test=0 2330 FOR I=1 TO Antal 2340 IF NOT Sak(I)=0 THEN 2380 2350 IF Test=0 Test=1 : GOTO 2370 2360 ; ', '; 2370 ; Sak$(I); 2380 NEXT I 2390 ; '.' : ; : RETURN 0 2400 FNEND 2410 ! HUGG 2420 IF INSTR(1,Del2$,'TR[D')>0 THEN 2450 2430 IF INSTR(2,Del2$,'FLOTTE')>0 THEN 2490 2440 ; 'Det kan du inte hugga i.' : GOTO 600 2450 IF NOT Sak(1)=0 ; 'Du har ingen yxa.' : GOTO 600 2460 IF NOT Sak(3)=311 ; 'Det finns f|r lite kvar av tr{det.' : GOTO 600 2470 IF NOT Platsnummer=11 ; 'Alla tr{d {r f|r stabila f|r din sl|a yxa.' : GOTO 600 2480 ; 'Du f{ller ett tr{d och g|r br{dor av det.' : Sak(3)=11 : GOTO 600 2490 IF NOT Sak(1)=0 ; 'Du har ingen yxa.' : GOTO 600 2500 IF NOT Flotte=1 OR NOT Platsnummer=12 ; 'H{r finns ingen flotte.' : GOTO 600 2510 ; 'Du hugger s|nder din flotte.' : Flotte=-1 : GOTO 600 2520 ! V[NTA 2530 IF NOT Platsnummer=22 ; 'Du s{tter dig ner och v{ntar ett tag.' : GOTO 600 2540 V{nta=V{nta+1 : IF V{nta=3 THEN Stock=1 : ; 'En stock kommer flytande p} sj|n.' : V{nta=0 : GOTO 620 2550 ; 'Du s{tter dig bredvid vattnet och v{ntar en stund.' : GOTO 600 2560 DATA 'Du st}r i ett v{rdshus. Det luktar svett och r|k h{rinne. Det {r mycket folk ochkr|garen har mycket br}ttom.' 2570 DATA 0,3,0,2 2580 DATA 'Du {r i en aff{r. Aff{ren har utf|rs{ljning och allt {r dubbelt s} billigt.' 2590 DATA 0,0,1,0 2600 DATA 'Du st}r vid hamnen. En grann b}t st}r f{rdig att }ka ner}t floden. P} b}ten fin-ns en liten skylt d{r det st}r "TILL DJUNGELN".' 2610 DATA 1,101,101,101 2620 DATA 'Du st}r i en djungel bredvid en flod. H{rifr}n g}r ett par n{stan igenbevuxna stigar.' 2630 DATA 101,6,101,5 2640 DATA 'Du st}r bredvid en allt mer avsmalnande flod. H{r {r vegetationen v{ldigt gles f|r att vara djungel.' 2650 DATA 101,7,4,101 2660 DATA 'Du st}r i en halvt igenbevuxen stig. Det {r sv}rt att se in}t djungeln. M}nga konstiga v{xter har b|rjat v{xa h{r.' 2670 DATA 4,10,102,7 2680 DATA 'H{r {r djungeln mycket t{t. Dina f|tter t{cks av gr{s och v{xter. Marken {r ganska fuktig och det {r obehagligt att g} utan skor.' 2690 DATA 5,11,6,8 2700 DATA 'Du st}r bredvid ett offeraltare. En skulptur p} en gud {r halvt igenbevuxen av r|tter och buskar.' 2710 DATA 102,102,7,102 2720 DATA 'H{r {r en liten gl{nta i djungeln. Marken h{r {r ganska por|s och |vert{ckt med ett lager av blad.' 2730 DATA 102,102,102,10 2740 DATA 'Djungeln h{r {r mycket tjock. Marken {r gyttjig och det {r sv}rt att ta sig fram.' 2750 DATA 6,102,9,102 2760 DATA 'Djungeln {r h{r full ut av stora tr{d. Ett av tr{den {r p} gr{nsen till att fal-la. P} avst}nd h|r du ett porlande ljud.' 2770 DATA 7,12,102,102 2780 DATA 'Du st}r bredvid en stor flod som {r full ut av alligatorer. Floden {r ganska lugn.' 2790 DATA 11,101,101,101 2800 DATA 'Du st}r i en t{t djungel. V{sterut ser du en liten flod.' 2810 DATA 102,15,101,102 2820 DATA 'Du st}r under ett stort tr{d bredvid en flod. Ca 20 meter ifr}n dig liggern}gra alligatorer.' 2830 DATA 101,101,101,15 2840 DATA 'Du st}r mitt i en, sedan l{nge, |vergiven by. De sm} primitiva husen {r f|r- fallna. P} marken har det slutat att v{xa n}gonting.' 2850 DATA 13,16,14,102 2860 DATA 'Du st}r i den t{taste delen av djungeln. Stigarna }t v{st och |st {r helt igen- bevuxna.' 2870 DATA 15,18,102,102 2880 DATA 'Du st}r bredvid ett stort tr{sk. Vid tr{skets kant v{xer en mycket vacker djungelblomma.' 2890 DATA 102,102,102,18 2900 DATA 'Djungeln {r gles h{r. Ovan tr{dtopparna skymtar du berg. H{r h|rs ingenting fr}ndjur eller annat.' 2910 DATA 16,102,17,19 2920 DATA 'Du st}r bredvid foten av j{ttelika berg. Bakom dig ser du djungeln och framf|r dig o{ndlig med berg.' 2930 DATA 102,21,18,102 2940 DATA 'Du st}r vid en j{ttelik bergsgrotta. H{r finns massor av stalagniter. Grottan {r mycket m|rk och du ser bara en bit av den.' 2950 DATA 103,22,103,21 2960 DATA 'Du st}r mellan tv} berg. I det v{stra berget finns en mycket stor grotta.' 2970 DATA 19,103,20,103 2980 DATA 'Du st}r bredvid en mycket stor grottsj|. L{ngre bort vid sj|n ser du lite ljus sippra in mellan massor av stenar.' 2990 DATA 20,103,103,103 3000 DATA 'Du st}r i en liten dal bredvid en flod. H{r v{xer m}nga {ppel- och ananastr{d.' 3010 DATA 0,25,0,26 3020 DATA 'Du st}r inuti ett Inka tempel. Varje v{gg pryds utav f{rgfulla m}lningar. Mitt i templet st}r ett stort fundament med en statyett p}.' 3030 DATA 0,0,25,0 3040 DATA 'Du st}r utanf|r ett stort stentempel. Framf|r templet finns tv} stora sten- statyetter p} Inka-h|vdingens barn.' 3050 DATA 23,0,0,24 3060 DATA 'Du st}r i en mycket m|rk och fuktig skog. Marken k{nns fuktig och f|tterna sjun-ker g{rna ner i jorden.' 3070 DATA 0,0,23,0 3080 DATA 'N',1,'S',2,'V',3,'\',4 3090 DATA 'TA','TAG','SL[PP','G]','[T','K\P','OFFRA','PADDLA','BYGG','T[ND','HOPPA','UNDERS\K','HJ[LP','L[S','GR[V','HUGG','V[NTA','GE' 3100 ! D|d... 3110 ; CUR(23,0) 'Vill du spela en g}ng till ??'; 3120 GET Slask$ 3130 IF Slask$='J' THEN 3160 3140 IF Slask$='N' THEN CHAIN 'nul:' 3150 GOTO 3110 3160 Orm=0 : Sjuk=0 : Stock=0 : B}t=0 : Flotte=0 3170 S=0 : Test=0 : Tes2=0 : Del1$='' : Svar$='' : Del2$='' : I%=0 : Hj{lp$='' : Test2=0 : V{nta=0 : Stock=0 3180 GOTO 270 3190 ! Klar 3200 ; : ; 'GRATTIS [VENTYRARE!! DU HITTADE Inka-STATYETTEN.' 3210 ; : ; 'Englands national museum tackar dig och ger dig en bel|ning p} 50 000.' 3220 ; : ; MAG CHR$(8) 'Tack f|r att du spelat detta {ventyr... Flera kommer.' 3230 ; 'M V H Programmeraren Petter Stahre' 3240 ; : ; 3250 END 3260 DATA 'en yxa','YXA',109,'en liten juvelbesatt ring','RING',109,'n}gra huggna br{dor','BR[D',311,'en n|draket','RAKET',0,'en liten Inka-statyett' 3270 DATA 'STATYETT',24,'en rutten banan','BANAN',17,'ett knippe blommor','BLOM',17,'en biologi-bok','BOK',2,'en b}t-biljett','BILJ',3 3280 DATA 'en 200 kronors check','CHECK',0,'n}gra lianer','LIAN',108,'en t{ndsticksask.','ASK',425,'en pergamentbit','PERG',6 3290 DEF FNInmat$(R,K,L) LOCAL Text$=200,Slask$=1 3300 Var$='' 3310 ; CUR(R,K) Text$+STRING$(L-LEN(Text$),95) CUR(R,K) Text$; 3320 GET Slask$ 3330 ON INSTR(1,CHR$(13,8,24,192),Slask$)+1 GOTO 3380,3360,3370,3400,3410 3340 PRINT SPACE$(L-LEN(Text$)); 3350 IF LEN(Text$)<1 THEN 3380 3360 RETURN Text$ 3370 IF LEN(Text$)>0 THEN Text$=LEFT$(Text$,LEN(Text$)-1) 3380 IF (ASCII(Slask$)>31 AND ASCII(Slask$)<128) THEN IF LEN(Text$)