HJ[LPINFORMATION till spelet YATZY vers. 4.05 11 YATZY {r ett t{rningsspel, som spelas med 5 t{rningar. T{rningarna sl}s sammanlagt tre g}nger, de t{rningar man s} |nskar kan sparas, medan de andra sl}s om. Efter de tre slagen, skall po{ng skrivas i ett proto- koll (detta sk|ter datorn om). Om ingen po{ng f}r tillgodor{knas m}ste n}got alternativ i protokollet strykas. N{r spelet {r slut kontrollerar datorn om Du har lyckats komma in i 50-I TOPP tabellen dvs. de 50 b{sta resultaten lagrade tillsammans med datum och sign. (Var d{rf|r extra noga med att st{lla klockan innan du spelar YATZY!) Tryck PF1 f|r }terg}ng till spelet eller RETURN f|r vidare information. HJ[LPINFORMATION till spelet YATZY vers 4.05 20 Nedan f|ljer exempel p} po{ngber{kning. 1 t.o.m. 6 - Summan av alla ettor, tv}or, treor e.t.c. Par - Som par r{knas tv} t{rningar med samma v{rde Tv} par - Samma som ovan men nu m}ste ytterligare ett par finnas med Triss - Summan av tre lika t{rningar Fyrtal - Summan av fyra lika t{rningar Liten stege - T{rningarna skall visa: 1 2 3 4 5 ger 15 po{ng Stor stege - T{rningarna skall visa: 2 3 4 5 6 ger 20 po{ng K}k - De fem t{rningarna skall inneh}lle en triss och ett par Chans - Summan av alla t{rningarna (anv{nds fr{mst n{r inget annat alternativ finns) YATZY - Alla t{rningarna skall vara lika, detta ger 50 po{ng. Var man vill ha po{ngen placerad best{mms av spelaren sj{lv, genom att skriva rubriksnumret f|r respektive val p} fr}gan: "Var vill du s{tta: ___". Om inget alternativ kan v{ljas m}ste n}got strykas. Detta g|rs genom att efter rubriksnumret p} ovanst}ende fr}ga skriva ett "-", ex 11- Tryck PF1 f|r }terg}ng till spelet eller RETURN f|r vidare information. HJ[LPINFORMATION till spelet YATZY vers 4.05 10 F|rsta kastet med t{rningarna sker automatiskt, efter det finns m|jlighet att h}lla vissa t{rningar (de sl}s inte om). Detta g|rs genom att p} fr}gan "Spara vilka: _____", skriva in de nummer som st}r under varje t{rning. Ex "Spara vilka: 135__", nu sl}s bara nr 2 och 4 om Skall alla t{rningarna sl}s om trycks bara RETURN. F|r att se 50-I-TOPP listan anv{nds tangenterna PF5 och PF7, upp resp. ned. Tryck RETURN f|r }terg}ng till spelet 0