1 REM Ins{nd av Lars Hedberg <2497> 1986-04-26 11.29.14 100 ! ===== 110 ! 120 ! Programmet {r till f|r att k|ra ramladdad BASIC II p} ABC802. Observera 130 ! att programmet {ndrar i basicen f|r att det skall fungera. Dessa 140 ! {ndringar {r fast f|r den tolk som rutinen har utvecklats p}. Men det 150 ! kan t{nkas att det fungerar p} alla 802:or d} {ndringarna i versionerna 160 ! imellan skall ha varit marginella. Dock s} reserverar jag mig f|r detta. 170 ! 180 ! T{nk p} att man inte kan addressera bildminnet med POKE 30720-32767,x. 190 ! F|r att detta skall vara m|jligt skall man skriva: 200 ! OUT 35,5,35,104 - D} kopplas PROM-basicen (orginalet) in 210 ! OUT 35,5,35,232 - D} kopplas RAM-basicen (den mjukladdade) in 220 ! Och sedan kan man skriva i valfri area. OBS! man beh|ver inte ta om hand 230 ! om interrupt, d} alla t{nkbara hopp ligger p} identiska addresser. 240 ! 250 ! Skrivet av: TFP Lars Hedberg <2497> 260 ! 1986-04-22 270 ! 08-765 69 32 280 ! 290 ! ===== 1000 INTEGER : EXTEND 1010 ; FNRam802$ 1020 DEF FNRam802$ LOCAL Z 1030 POKE 49152,243,33,0,0,17,0,128,1,0,64,237,176,205,0,252,33 1040 POKE 49168,0,128,17,0,0,1,0,64,237,176,205,11,252,33,0,64 1050 POKE 49184,17,0,128,1,0,64,237,176,205,0,252,33,0,128,17,0 1060 POKE 49200,64,1,0,64,237,176,33,134,192,17,48,0,1,3,0,237 1070 POKE 49216,176,17,56,0,1,3,0,237,176,17,8,0,1,3,0,237 1080 POKE 49232,176,62,232,50,129,1,62,247,50,26,2,50,51,2,50,146 1090 POKE 49248,3,62,255,50,180,2,50,245,2,62,207,50,241,2,62,0 1100 POKE 49264,50,181,2,50,246,2,50,242,2,33,143,192,17,116,0,1 1110 POKE 49280,3,0,237,176,251,201,195,22,252,195,29,252,195,37,252,195 1120 POKE 49296,14,1 1130 POKE 64512,245,62,5,211,35,62,232,211,35,241,201,245,62,5,211,35 1140 POKE 64528,62,0,211,35,241,201,205,11,252,18,195,0,252,205,11,252 1150 POKE 64544,237,176,195,0,252,205,11,252,119,195,0,252 1160 Z=CALL(49152) 1170 POKE 7*16-703,194 ! Sp{rra dosbuffert 7 (dvs. MEM:s buffert...) 1180 RETURN 'S} var det laddat och klart...' 1190 FNEND