= *7#ssssssssssssssssss#k =!*5   j ="*5  SARGON RULES  j =#*5 //,,,,,,,,,,,,,,// j =$*-,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. / SARGON COMPUTER CHESS PROGRAM ----------------------------- V{lkommen till SARGON CHESS. Programmet best}r ett antal delprogram programmerade i BASIC och assembler. RULES.BAS {r en fil till programmen. Programmet {r hierkaliskt uppbyggt och till}ter ej till{gg av rader eller omnumrering av rader. Assemblerprogrammet utnyttjar n}gra fasta ABC80-rutiner och utprovats med ABC80,checksumma 11273. 2 KB utnyttjas f|r dragber{kningen, adress 62720. Efter programanv{ndningen skall RESET g|ras f|r att initiera ev. devices. Tryck <> PRINTER-rutinen inkopplas om den inte ligger i SMARTAID e.d. F|r att f|rhindra ERR 8 skall man endera ge kommandot EXIT eller svara N p} fr}gan om fortsatt spel. F}r man vid programinladdningen ABORTCODE 44 skall RESET g|ras och d{refter ges kommandot BYE, , och CMDINT.SYS laddar in programmet. Pokearean anv{nds endast vid |verg}ng fr}n CMDINT.SYS till GAME. Programmet klarar ej remibed|mning utan detta {r upp till spelaren. (PLAYER) En testad Patt-funktionen finns. Detta program {r uppdaterat 880330. Tv} integrerade musikrutiner har sammanf|rts, med OUT (6),A som default vid starten. Tryck <> REGLER F\R SARGON ----------------- SARGON har 6 spelklasser,(1-6). SARGON {r snabbast p} de l{gre niv}erna och spelstyrkan {r l{gst vid CLASS 1 och stiger sedan upp}t. Du {r PLAYER i spelet. Du hamnar i starten i programdelen DRIVER d{r Du f}r ett antal fr}gor (p} engelska) att besvara. Du m}ste svara med Y om Du vill spela ett parti och N om Du vill avbryta. D{refter kommer ett antal fr}gor som Du besvarar med alternativen inom ( ) Fr}gorna kommer i f|ljande ordning: 1 Regler (Y/N)? 2 S{tta klockan (Y/N)? 3 F{rg (W/B)? (White/Black) 4 Spelniv} (1-6)? 5 Spel l. analys (Y/N)? 6 Printerlistning (Y/N)? Tryck <> N{r du f}r fr}ga nr 5 har DU m|jlighet att st{lla upp br{det efter behag. Du hamnar efter svaret N hos ANALYS d{r programmet f|rs|ker tyda Dina order. Pj{sinmatning sker enligt formeln CPMAN d{r C st}r f|r COLOUR, P f|r PIECE, M f|r MORNOT, d.v.s. Moved or Not A st}r f|r ALPHA, N f|r NUMBER. COLOUR {r endera W(hite) eller B(lack) PIECE {r n}gon av P(awn),N(kNight), B(ishop),R(ook),Q(ueen) eller K(ing). MORNOT {r endera 0 (noll) eller 1. 0 anger att pj{sen ej har flyttats och 1 att pj{sen har flyttats och s}ledes ej st}r p} ordinarie ruta. F|r att s{tta en vit kung p} rutan E1 ser inmatningen ut s} h{r :WK0E1 Vill du ta bort en pj{s anger DU t.ex. 000E1, d.v.s. tre nollor f|ljt av rutans beteckning. Tryck <> F|r att avsluta pj{sinmatning ger Du kommandot OFF och du {r i spel. Du ger dina kommandon n{r det {r din tur att g|ra ett drag. Du st{ller klockan n{r Du f}r fr}gan om tidss{ttning i b|rjan eller ge kommando senare eller l}t bli. Tiden anges enligt formelm HHMMSS, (TIMMAR * MINUTER * SEKUNDER). Draginmatning skall ske enligt sedvan- ligt koordinatsystem (Hexadecimalt- hexadecimalt), t.ex. D2-D4 Man anger s}ledes fr}n vilken ruta man g}r fr}n och till vilken ruta man vill Har Du angett fel s} tr{der ERROR MOVE- funktionen in och Du m}ste r{tta till draget. Tryck <> SARGONS KOMMANDOLISTA: ---------------------- Du har f|ljande kommandorepertoar till Ditt f|rfogande, n{r Du {r vid draget: BEND Byta sida med SARGON. EXIT Avbryta p}g}ende parti. RESET St{nga av blinkande text. NON Nollst{lla klockan. TIME Tids{ttning av klockan. FIX% [ndra spelniv}n d{r %-tecknet skall ers{ttas av siffror 1-6 ITER SARGON spelar mot sig sj{lv. (ITERATION) Avbryts med CONTROL-R. GAME Nytt spel |nskas efter ITER. ASSUME Kopplar in musikfunktionen. RULES Att se p} reglerna. OFF Avsluta kommandorutinen. BOARD ]terst{ller br{det om det h{nt n}got of|rv{ntat med det. RESTORE St{ller pj{serna i utg}ngsl{get Tryck <> ANALYS Du st{ller upp n}got schack- problem.Br{det t|ms p} pj{ser SOUND Ljud i h|gtalaren. SILENT St{nga av ljudrutinen. SET ]terst{lla blinkerfunktionen. PRON Koppla in PRINTER-rutinen. UNMOVE R{tta till ett feldrag. PROFF St{nga av PRINTER-rutinen. SHORT En enkel ljudrutin inkopplas. (Musikrutinen fr}nkopplas.) OUT6 Ljudrutin OUT (6),A g{ller. OUT58 Ljudrutin OUT (58),A g{ller. Tryck <> SARGON godk{nner inmatning av 0-0 f|r kort rockad och 0-0-0 f|r l}ng rockad. Vid utskrift anges koordinatsystemets beteckningar. Dock medelas SARGON' speciella drag, t.ex. i formen ENPASSANT, 0-0, 0-0, E6xD6 CHECK, MATE, STALEMATE o.s.v Printerutskriften {r avsedd f|r EPSON MX80 med radbredden 80 tecken. Som en specialitet f}r v{l ljudrutinen r{knas till. Sargon spelar segermelodi f|r segraren, n{r SARGON:s drag meddelas eller n{r PLAYER g|r en felaktig inmatning. N{r ett parti {r f{rdigspelat ges PLAYER tillf{lle att endera forts{tta eller avsluta.  z##############u  5 END OF RULES j  *,,,,,,,,,,,,,,% * *