Table of Contents
|
Testit | |
Pitkiä, litteitä brittejä: Amstrad CPC 6128 versus Sinclair QL | 8 |
Uusi käyttäjäystävällinen Amstrad CPC 6128 pöyhkeilee 128 kilotavun muistillaan, valtavalla CP/M-ohjelmien valikoimalla sekä kiinteällä laitteistopaketilla. QL:n valttina taas on 32-bittinen prosessori ja nyt myös täysin suomenkielinen käyttöjärjestelmä. |
|
Risto Siilasmaa |
|
Laitteet | |
Spritegrafiikkaa Segalla | 46 |
Sprite-grafiikan ominaisuuksien hyödyntäminen ei ole aivan helppoa, eihän se edes varsinaisesti kuulu Basic-kieleen. Spritejen teko on kuitenkin miltei välttämätöntä osata vähänkin monimutkaisempia pelejä tehtäessä ja siitä voi olla hyvötyä myös jossain ohjelmissa.
Tässä artikkelissa opetetaan muodostamaan näytölle sprite-kuvio, asettamaan se näkyviin näytölkle ja vielä liikuttelemaan sitä joystickilla. |
|
Tero Saarimaa |
|
Perusteet | |
Perusteita opettelemaan... Basic kurssi alkaa | 16 |
Nyt alkava Basic-ohjelmointikelen kurssi on tarkoitettu lukijoille, joilla ei ole minkäänlaista, tai on hyvin vähän, kokemusta Basic-ohjemoinnista. Minkäänlaisia esitietoja ei tarvita, mutta ohjelmmoinin, samoin kuin esim. autolla ajamisen oppimisen, edellytyksenä on mahdollisuus käytännön harjoitteluun. Kurssi sisältää useita esimerkkiohjelmia, joiden tutkiminen, muuttaminen jakoneella ajaminen ovat helpoin tie tietokoneohjelmoinnin oppimikseksi. tehokkaan opiskelun edellytyksenä onkin mahdollisuus kokeilla opepeja jatkuvasti käytännössä. Virheiden tekeminen ja varsinkin niiden korjaaminen ovat myöskin osa oppimista. |
|
Timo Ristola |
Mistä on pienet funktiot tehty | 22 |
|
Bittinikkari | |
Centronics-liitäntä Spectrumiin osa 2 | 20 |
Viime numerossa ollutta elektroniikkakilpailun voittajatyötä täydennetään laajalla ja monipuolisella tukiohjelmistolla, johon kuuluu neljä konekielistä ohjelmaa.
Artikkelissa kuvatun rinnaisliitännän hinnaksi tulee vain noin 130 markkaa. Se kytketään Spektrumin väylään. |
|
Kari Alho |
|
Ohjelmointikielet | |
3D -grafiikka: Sovellus Forth-kielelle | 50 |
Tässä artikkelissa esitetään, miten kolmiulotteiseen avaruuteen sijoitetuista esineistä muodostetaan kaksiulotteinen perspektiivikuva mikrotietokoneen näyttöruutuun siten, että katsomissuuntaa ja mittakaavaa voi vaihdella tarpeen mukaan. |
|
Jaakko Lehtonen |
|
Peliarvostelut | |
Peliarvostelut | 54 |
Crazy Comets; Tomahawk; Little Computer People; The Neverending Story |
|
Ei turhaa kainostelua - Rambo First Blood Part III | 58 |
Rambo on nykypäivän kova sana. Erinomaisen elokuvan jatkeeksi on nyt tehty myös videopeli. Pelistä ei puutu verta, kuten ei myöskään elokuvaesimerkistään. |
|
Aki Korhonen |
|
Muut jutut | |
Konekieltä Viciin | 48 |
Halpana ja vähämuistisena mikrona Vic sopii erittäin hyvin konekielen harjoitteluun. Konekielellä saa Vicin ohjelmiin huomattavan paljon uusia ulottuvuuksia, joihin sen suppea Basic ei muuten antaisi myöten.
Ohessa on muutama näppärä konekieliohjelma, jotka toimivat perusvicissä ja laajennetuissakin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. |
|
Tapani Rintala, Tommi Noro |
|
Lisäksi | |
Uutiset | 4 |
Laserlevyt voimakkaasti esillä Las Vegasissa; Turboja joka lähtöön; Korttipeli jatkuu; Radio Citylle oma boxi; Painovirhepaholainen mieltynyt Atari ST:hen |
|
Bittiposti | 12 |
Toimituksen sivu | 14 |
Ohejelmia tulee; 10000b. MikroBITIN numero, 11b. vuosikerta |
|
Mikrokivikausi | 35 |
Wallu |
Syntax error | 42 |
Paksu piirtojälki ja menujen poistaminen piirto-ohjelmaan Spectravideolle (9/85); Kaivos (10/85); Katakombi (10/85); Kielinero (3/85); Maanpuolustus (9/85); Spectrumin ohjelmoinnin apukomennot (9/85); Akkostus-ohjelmointivinkki; Mini-golf (6-7/85); Krokotiili (9/85) |
|
Bittipörssi | 43 |
Peliluola | 56 |
Viimeksiän pääsin alimpaan onkaloon asti, kerroksiin joissa pelottava Musta Velho vartioi Roguocin aarretta.
Kaapissa lymyilevältä kääpiöltä kuulin, että velho olisi jossakin aivan lähellä.. Mikähän olisi nyt viisainta?
Kumpa tietäisinkin. |
|
Nordic |
Kuukauden kilpailu | 61 |
Top Twenty | 62 |
Peliuutuudet | 62 |
Tulossa | 63 |
|
Ohjelmat | |
Tarkastaja (CBM-64, Vic-20) | 24 |
Yksikätinen (CBM-64) | 25 |
Voita rahaa jackpotilla. Varo, ettei yksikätinen rosvo vie enemmän kuin antaa! |
|
Jouni Leppäjärvi |
Uudelleennumerointi (CBM-64) | 28 |
Ohjelma numeroi uudelleen myös kaikki GOTO-, GOSUB- ja ON-rakenteet. |
|
Ari Tervonen |
Hyperion (Spectrum) | 29 |
Pelasta avaruusaluksellasi miinakentän taakse jääneet raukat. |
|
Mika Silvola |
Äänenvoimakkuuden säätö (Spectrum) | 31 |
Etteikö Spektrumin ääntä voi muka säätää! |
|
Eero Pajarre |
Labyrintti (Spectravideo) | 32 |
Täysin konekielinen kolmiulotteinen sokkelo-ongelma. |
|
Jari Virtanen |
Old (Spectravideo) | 34 |
NEW-käskyn tuhoama ohjelma löytyy vielä. |
|
Tatu Sirenius |
Veroilmoitus (CBM-64, Vic-20) | 36 |
Laske verosi mikrolla. Sovellettavissa koneelle kuin koneelle. |
|
Antti Tykkä |
Downhill Skier (C-16) | 38 |
Konekielinen vaudikas slalom-peli. |
|
Marko Huuhilo |
Pyramidi (Atari) | 40 |
Nejän kuvaruudun pyramidipeli, jonka toteuttamisessa on käytetty player-missile -grafiikkaa. |
|
Ari Nyman, Kim Leidenius |