Table of Contents
|
TESTIT JA VERTAILUT | |
Tulostusta taskurahalla | 7 |
Minkälaisen kirjoittimen saa 3500 markalla? Valinnanvaraa on, sillä hintaluokasta löytyy vaihtoehtoja 9-neulaisesta peruskirjoittimesta 24-neulaiseen laatutulostimeen. Kirjoitin kannattaa kuitenkin valita käyttötarkoitusken mukaan, ominasuudet painottuvat mallikohtaisesti eri tavoin. |
|
Pekka Pessi |
Laajennuskortteja pukinkontissa | 17 |
Kuusnepasta yleismittari (Rex Datentechnik 16-kanavainen DVM)
Eprommausta Amigalla (Rex Datentechnik QuickByte V)
Virusvaroitin Amigaan (Rex Datentechnik)
Centronics-puskuri C64:een (Rex Datentechnik)
Ultarviolettia piireille (Rex Datentechnik)
Commodore C64:stä oskilloskooppi (Rex Datentechnik Oscar 64) |
|
Pekka Pessi |
Real 3D | 23 |
Ray tracing oli pitkään kalliiden supertietokoneiden yksityistä reviiriä, mutta 16-bittisten mikrojen myötä käsite tuli tutuksi myös tavalliselle harrastajalle. ray tracingin periaatteena on 'maalata' kuva valonsäteillä jäljittelemällä matemaattiseti valon käyttäytymistä erilaisissa materiaaleissa. Tulos on usein hämmästtytävän realistinen. Kotimaisella Real 3D -ohjelmalla ray tracing -kuvat onnistuvat entistä helpommin. |
|
Jukka Tapanimäki |
|
REAALIAJASSA | |
Read-Write-error - petojen sukua? | 20 |
Amigan kanssa puuhaillessa joutuu silloinm tällöin ikävään tilanteeseen. Levyasema loppettaa hedelmällisen yhteistyön ja kieltäytyy itsepintaisesti latamaasta juuri kirjoittamaasi 40-sivuista esitelmää. Koska koko jutun uudelleenkirjoitus ei tunnu houkuttelevalta, on aika ottaa muut keinot käyttööön ja miettiä: MItä levyvirheet oikein ovat, miten niiltä voi välttyä ja mitä tehdä katastrofin jo tapahduttua? |
|
Anssi Ahonen |
C=lehden sisältö 1989 | 41 |
Persoonallinen Amiga | 50 |
Amigan käyttöjärjestelmä on tehty helposti muunneltavaksi ja laajennettavaksi. tämä ohjelma tekee Amigastasi persoonallisen henkilökohtaisen ystävän. |
|
Mika Silvola |
|
MIKROPROFESSORI | |
I/O:n aa ja oo | 30 |
Aluksi meillä on tietokonegrafiikkaa. Kun se pannaan liikkumaan, saadaan tietokoneanimaatiota. Kun animaatiosta tehdään ihmisen ohjailtavaa, päästään jo tietokonepeliin. |
|
Pasi Hytönen |
Moniajo kuusnepaan, osa 2 | 46 |
Lehden edellisessä numerossa käsiteltiin moniajon pääperiaatteita. Kuusnelosella moniajo kannattaa totetuttaa suoraan assembly-kielellä, eikä esim. C:llä kuten Amigassa. Lisäksi kuusnelosen pienempi nopeus ja mustin määrä aiheuttavat järjestelmälle pieniä lisärajoituksia. |
|
Tomi Marin |
|
MIKRODUUNARI | |
1541-levyasemakurssi osa 2: Jokerit apuun | 26 |
Tällä kertaa kurssissa käsitellään lisää levyaseman käskyjä. Tutkimme virheilmoituksia ja virhekanavaa ja selvitämme, mitä jokerimerkit ovat. Käymme läpi myös DOS 5.1:n käytön. |
|
Pekka Pessi |
Ulkopiiri: Oversampling - mitä se on? | 44 |
Monen bitin AD-muunnin ta DA-muunnin tarvitaan kultakorvien äänentoistoon? Oikea vastaus on tietysti 1. Kuinka yhdellä bitillä sitten tullaan toimeen, se on toinen juttu. |
|
Pekka Pessi |
Gurun vinkit | 49 |
Kiintolevyn suojaus
Omat lisälaitteet C64:een
Monitori 128:aan |
|
|
PELIT | |
Baron Knightlore: Paroni ja valitettavasti viimeinen ristiretki | 34 |
ZakMcKracken on ollut tämän palstan ylivoimaisesti suosituin peli, mutta sen aika on jo ohi. On siis aika esitellä seuraava megapeli, jota tulaan tulevaisuudessa käsittelemään hyvinkin tarkasti. |
|
Petri Teittinen |
Pelinikkarin päiväkirjasta: Kadonneen aiheen metsästäjät | 37 |
Mitä yhteistä on peleillä Breakout, Space Invaders ja Elite? Eipä juuri mitään, paitsi että ne kaikki olivat aikoinaan jotain täysin uutta ja ihmeellistä. Nykyisin ollaan jo siinä tilanteessa, että kaikki pelit on tehty ja pelintekijät voi pistää varhaiseläkkeelle. Siinä onkin miettimistä jokaiselle aloittelevalle pelinikkarille. |
|
Jukka Tapanimäki |
Peligurun vinkit | 53 |
Manhunter: New York (Amiga, ST, PC)
Space Quest I (Amiga)
Parallax (C-64)
Phantasie III
Elite (Amiga)
King's Quest IV (Amiga)
Roadware Europa (Amiga, C-64) |
|
TOP-listat C-64 ja Amiga | 55 |
|
PELIARVOSTELUT | |
Strategiapelit | |
Vulcan - The Tunisian Campaign |
| 56 |
Jukka O. Kauppinen |
| 58 |
Petri Teittinen |
| 59 |
Jyrki J.J. Kasvi |
| 59 |
Jukka Tapanimäki |
Seikkailupelit | |
| 57 |
Jukka Tapanimäki |
The Quest for the Time Bird |
| 60 |
Jukka Tapanimäki |
Simut ja urheilupelit | |
| 56 |
Petri Teittinen |
| 57 |
Jukka Tapanimäki |
| 60 |
Petri Teittinen |