[Prev] [Next] [Up] [Main] [New] [Search] [Home]

Printti

Volume 4, issue 10 (May 26th, 1987)

Table of Contents
Teknorama: Tiedekeskuksen kenraaliharjoitus4
Esimakua Vantaalle parin vuoden kuluttua nousevasta Heureka-tiedekeskukseta antaa Helsingin Messukeskukseen pystytetty Teknorama-näyttely. Se on avoinna kesäkuun puoliväliin ja tarjoaa erilaisia näkökulmia tämän päivän tekniikkaan.
Silja Linko-Lindh
Kuusnelosen uusi käyttöjärjestelmä: Tämä on GEOS-maailma7
Ensi kerra Geosista lukiessani suhtauduin uuteen järjestelmään hyvin epäluuloisesti. "Läystimen" eli nyrkkipajajulkaisun (Desktop Publishing) tekeminen 64-kilotavun muistilla ja 8-bittisellä prosessorilla kuulosti mahdottomalta. Sitten sain levyn käteeni, työnsin sen koneeseen ja hitaasti uusi mailma alkoi avautua.
Mikko Rinne
Teema: Millä aivolla käytät mikroasi?10
Jokaisella meillä on vain yhdet aivot, eikö niin? Väärin, sanoo Paul D. MacLean. Meillä on kolmet aivot, kolme biologista tietokonetta. Esimerkiksi mikrojen kanssa puuhaillessa eri ihmiset käyttävät eri aivoa.
Hellmut Wolfram
Teema: Mikä on vahvin aivosi? Testaa itsesi11
Seuraava testi antaa summittaisen käsityksen siitä mikä "aivoistasi" on vahvimmillaan mikron ääressä.
Teema: Pätkittän palailevat muistit -- Kuka syö muistit?14
Edellisillä sivuilla on pohdittu ihmisaivojen olemusta mikron ääressä. Entämä sitten mikron aivokoneisto - miten pelaa sen muisti?
Mikko Rinne, Markus Bäckström
Kengururetki Mikro-Australiaan?19
Mitä maksaa mikro Australiassa? Miten niitä siellä myydään, ja mikä käy kaupaksi? Kysymyksiin vastaa Sidneyn kirjeenvaihtajamme.
Mikko Kivinen
Persoonallisuustestissä Bondwell 38/3 ja Cheung Lab: Jääräpää ja symppis20
PC-yhteensopivat koneet ovat periaatteessa samanlaisia. Kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt ne kaikki. Kiva väite, vaan eipä pidä paikkaansa.
Silja Linko-Lindh
Basic-murteet: Täsmennyksiä murretaulukoihin23
Ennenkuin paneudumme erikoismerkkeihin seuraavalla sivulla olevan ensimmäisen murretaulukon avulla, julkaistakoon lukijoilta saapunutta palautetta. Niissä täsmennetään ja korjataan aiemmissa taulukoissa olleita epätarkkuuksia.
Jokamiehen LOGO osa 2: Muuttujien käyttö LOGOssa27
Muuttujan tehtävä on ohjelmointityön helpottaminen ja koodin lyhentäminen.
Amstrad CPC: Kikkakirstu29
Latauskuvan tallennus; himemin säätö; vastaavuuksia; ikkunoiden värjäys; kuvaruudun kavennus; caps lockin luku ja säätö
MSX: Konekieligrafiikkaa osa 10 -- Kellon teoria32
Tällä kertaa kerromme, miten voit ohjelmoida digitaalikellon, jossa on 24 tunnin näyttö, ja jota voit käyttää muiden ohjelmien kanssa, niiden toimintaa haittaamatta. Tässä jutussa syvennymme kellon ohjelmoimisen teoriaan, ensi jutussa alkusyksystä siirrytään käytännön totetukseen.
Sampo Suvisaari
Dragon: 6809-konekieli 9 -- Käskyt tyypeittäin33
Viime jaksoissa on mm. taulukoilla MC6809:n osoitusmoodeista ja käskykannoista pyritty antamaan valmiudet itseopiskeluun esim. DREAM-assemblerin kanssa. Tällä kertaa taulukoimme käskyt tyypeittäin.
Osta-Myy-Vaihda35
P.S. Pelit ja muut Softat38
Defender of the Crown; Super Sunday; Star Raiders II; Vikings; Zone Ranger; Octagon; MGT; Palitron; Phantasie II


[Prev] [Next] [Up] [Main] [New] [Search] [Home]
This page has been created by Sami Rautiainen.
Read the small print. Last content update: 2001-07-25